موضوع

بریده ای از رساله تنبیه الامه و تنزیه المله در امر شیوه زمامداری پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع)

aldazeelmsa

🖊بریده ای از رساله تنبیه الامه و تنزیه المله در امر شیوه زمامداری پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع)

حکومت در اسلام از نوع ولایتیه و شورویه بوده است .

ذکر مثال هائی از مشورت

✴️مشورت در قرآن
وَ شاوِرهُم فی الأمرِ که عقلِ کلّ و نفسِ عصمت را بدان خطاب کرده و بالضروره معلوم است مرجعِ ضمیر ، نوع است ( همه است ) وقاطبه ی مهاجرین و انصار است نه اشخاصِ خاصّه . و تخصیص آن به عقلا و ارباب حلّ و عقد و (( فی الأمر )) تعلق به کلیّه امور سیاسیه است و وضعِ امور نوعیّه بر آن است که به مشورتِ نوع برگزار شود .

🔸و أسِرّوُا عَلَیَّ أصحابی فرمودن در حوادث را در غزوه ی احد رأی حضرت محمد (ص) ماندن در مدینه بود . و بعد هم دانستند که صلاح همین بوده امّا چون اکثر آراء بر خروج مستقر بود ، از این رو موافقت کرده و مصائب جلیله را تحمّل کردند ، و خلفاء هم همین طور بودند .

🔸امام علی و مشورت خواهی
حضرت علی فرمود با من مانند ستیزکاران رفتار نکنید
و ایشان مردم را به مشورت می خواند و سلطنت اسلامیّه را اگر چه متصدی مغتصب باشد ، به قدر قوّه تحفّظ کنیم و ما ظالم پرستانِ عصر و حاملان شعبه استبداد دینی چه قدر از کتاب و سنت و احکام شریعت پیامبر و امامان خود بی خبریم .

🔸نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت
برای نظارت به حاکم باید نظارت بیرونی داشته باشیم و این جایگزین عصمت و عدالت است و مثال کنونی آن را نظارت نمایندگان ملّت بر مجریان دانسته است

♦️نتیجه آنست که که پیامبر ص وعلی علیه السلام با مشورت با مردم آنها را در امر حکومت دخیل و دارای مسئولیت می کردند وباعث رشد انها بواسطه مشارکت سیاسی می شدند و اگر نبود سنت حسنه مشورت و رای گیری آن دو پدر امت اکنون در مقابل خناسان لجوج دستی کم بضاعت داشتیم.
پس قدر گنج سیره نبوی و علوی را بیشتر باید دانست و باید بدانیم حسین علیه السلام زمانی که به نیت احیای سنت جدش قیام می کند همان برگشتن حق مشارکت مردم در امور خودشان است.
سید محسن مدنی
🌐 https://t.me/jahanvatani

..

 

نظر ( ۱ )

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>