توریسم، سفر، گردشگری

اجزای ساختاری و عناصر صنعت گردشگری

اجزای ساختاری و عناصر صنعت گردشگری

 

گردشگری  به مسافرت از یک مکان به مکان دیگر به منظور لذت، اوقات فراغت، جلسه، ورزشی، سلامت، مذهب، و .. گفته می شود.

گردشگری از دو عنصر تشکیل می شود:  ۱-سفر به مقصد و ۲-اقامت و فعالیت های در مقصد.

سه اجزای اصلی گردشگری عبارتند از:

۱-دسترسی (توانایی رسیدن به مقصد/ حمل و نقل):  دسترسی به معنی توانایی رسیدن به محل مقصد از طریق حمل و نقل های مختلف است. حمل و نقل باید منظم، راحت، مقرون به صرفه و امن باشد. امروز وسایل مختلف حمل و نقل مانند خطوط هوایی، راه آهن، سطح (حمل و نقل جاده ای) و حمل و نقل آبی وجود دارد. حمل و نقل ها مختلف باید حدالمقدور وجود داشته باشند.

۲- اقامت (سکنا گزیدن) : محلی که در آن گردشگران می توانید مواد غذایی و سرپناه پیدا کنند و در یک موقعیت مناسب بهای آن را پرداخت کنند. انواع مختلفی از محل اقامت از یک هتل لوکس هفت ستاره تا یک هتل عادی وجود دارد.

۳- جاذبه های توریستی (محلی): به عنوان مهم ترین جزء اساسی از گردشگری جاذبه در نظر گرفته شده است. جاذبه به معنای هر چیزی که ایجاد یک میل در هر فرد به سفر کردن به یک مقصد توریستی خاص و یا جاذبه خاص است.

محلی بودن  دیگر جزء اساسی از گردشگری است. مکانی ممکن است که شامل مقصد تعطیلات باشد و آنچه در آن به توریست ارائه می شود بخاطر تعطیلات است. مقصد تعطیلات ممکن است به خاطر جاذبه های طبیعی باشد و یا امکاناتی که در آن محل و یا برنامه ها و فستیوال های چون تغییر مد باشد.

 

 

عناصر گردشگری

عناصر خاص و یا اجزای تشکیل دهنده گردشگری ،همان مواردی است که گردشگر قصد بازدید از آن را در مقصد گردشگری دارد و یا در دسترس او باید باشد :

 

  1. آب و هوا دلپذیر ( خاص خود)

  2. جاذبه های دیدنی

  3. عوامل تاریخی و فرهنگی

  4. دسترسی به جاذبه ها و خرید

  5. امکانات + برق + آب + سیستم ارتباطات

  6. اسکان

  7. ایمنی و امنیت

 

عوامل دیگر برای گردشگری بهتر

الف. راهنمای / امکانات اسکورت

ب. امکانات عمومی پزشکی

 

آب و هوا خوش:

هوای خوب با درخشش آفتاب گرم یکی از جاذبه های مهم هر مکان توریستی است. به خصوص آب و هوای خوب یا بد نقش مهمی در ساخت یک تعطیلات دلپذیر و یا تجربه ناخوشایندی دارد. گردشگری در کنار سواحل و استفاده از چشمه های معدنی و استراحتگاه های در امتداد سواحل دریا ، یکی از انواع گردشگری مربوط به آب و هوا است. در اروپا، کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان استراحتگاه های ساحلی زیبا را توسعه داده اند.

هند، سریلانکا، تایلند، اندونزی، استرالیا، فیلیپین و برخی از کشورهای دیگر دارای سواحل زیبای دریا با آب و هوای خوب هستند که مقصد بسیاری از گردشگران بین المللی است .در برخی از کشورها ایستگاه های تفریحی تپه استراحتگاه توسعه یافته اندکه بهترین مثال برای این نمونه شیملا در هند است.

 

جاذبه های دیدنی:

بدون شک جاذبه های دیدنی عوامل بسیار مهم در گردشگری می باشد. مناظر شامل کوه ها، دریاچه ها، آبشارها، یخچالهای طبیعی، جنگل ها، بیابان ها، دارای نیروهای قوی جذب افراد به سمت خود هستند. هزاران و هزاران نفر از گردشگران توسط دامنه های شمالی رشته کوه های آلپ در سوئیس و اتریش و دامنه های جنوبی در ایتالیا و همچنین هیمالیا جلب می شوند. و همچنین دامنه کوه هند و نپال

 

عوامل تاریخی و فرهنگی:

جاذبه های تاریخی و فرهنگی نفوذ فوق العاده ای پیش از سفر، به گردشگران و مسافران اعمال می کنند. تعداد زیادی از گردشگران  هر سال بدلیل اثر قدرت نقاشی بزرگ استراتفورد در آون در انگلستان به دلیل ارتباط آن با شکسپیر ، یا شهرستان آگرا در هند به دلیل برج کج معروف خود جذب می شوند. هدف تعداد زیادی از آمریکایی ها و کانادایی برای بازدید از لندن به دلیل جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن است.

 

 

 

e4b93fa088b512e57e81d6f94ef10dc4

 

دسترسی:

دسترسی دیگر از عوامل مهم گردشگری است. باید دسترسی برای هر مکان از جاذبه های توریستی وجود داشته باشد. انواع امکانات حمل و نقل به چنین مکان های در دسترس قرار گیرد و عامل فاصله نیز نقش مهمی در تعیین انتخاب یک توریست از یک سایت گردشگری بازی می کند.

امکانات:

امکانات برای هر مرکز توریستی بسیار ضروری است. و هر نوع سایت گردشگری امکانات خود را می طلبد، برای تفریحگاه ساحلی امکاناتی مثل شنا، قایقرانی، گشت و گذار سواری و امکانات دیگر مانند روابط عمومی، تفریح ​​و سرگرمی یک ویژگی مهم است. دو نوع از امکانات رفاهی وجود دارد. انسان ساخته و یا طبیعت ساخته.

سواحل دریا ، ماهیگیری، کوهنوردی، کوه پیمایی، مشاهده و غیره تحت رده اول بحساب می آیند. انواع مختلفی از سرگرمی و امکانات که برای نیازهای خاص از گردشگران تهیه می شوند زیر رده دوم است.

اقامت و مسکن:

نیاز و ضرورت  محل اقامت در مقصد توریستی را نمی توان نادیده گرفت. اسکان یک نقش حیاتی در این زمینه ایفا می کند. تغییرات زیادی در محل اقامت به تازگی صورت گرفته است. نوع جدیدی از محل اقامت، به ویژه، روستاهای تفریحی، خانه های آپارتمان کمپینگ و سایت های کاروان و گردشگری کلبه و غیره بسیار محبوب شده اند. معمولا تعداد زیادی از بازدید گردشگران از یک نقطه خاص تنها به دلیل یک هتل درجه اول با امکانات عالی است که خود هتل یک جاذبه است. امروز سوئیس، هلند، اتریش و هلند شهرت برای غذاهای خوب، راحتی و تمیزی به دست آورده اند.

سلامت و امنیت:

ایمنی و امنیت و ارائه کیفیت خوب آن در گردشگری حیاتی است. بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر، موفقیت یا شکست یک مقصد گردشگری بستگی دارد که سرمیه گذار قادر به ارائه یک محیط امن و مطمئن برای گردشگران و بازدیدکنندگان باشد.

 

اجزای اصلی

جاذبه

محل اقامت

دسترسی

زیارتی

هتل های لوکس مسیر هوایی (هواپیما و فرودگاه)
کوهستان هتلها

راه  ریلی

دریا و ساحل

مسافرخانه ها

جاده و بزرگراه

جنگل

هتل های میراث فرهنگی

مسیر دریایی

درمانی

کمپ ها

گالری ها

خانه های اجاره ای برای اقامت

استراحتگاه ها در تپه ها

هتل های روستایی

رودخانه

جاذبه های ساخته بشر

جاذبه های طبیعی

باغ وحش

 

 

نویسنده:

EZEANI JOHNPAUL.E

 

TOURISM EXPERT – http://enugustatetourismboard.com

مترجم: سید محسن مدنی

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا