سیاست و ملل و فرهنگ ها

استقلال سوریه از فرانسه چگونه بود

تاریخچه ای  کوتاه از روند استقلال سوریه از فرانسه

قیمومت فرانسه بر سوریه و لبنان و با اسم دیگر قیمومت فرانسه بر سوریه؛ یک نوع سیستم استعماری که بر سیاست و مجتمع سوریه تسلط داشت، از زمان شکست پادشاهی سوریه در جنگ میسلون در تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۲۰م حاکم شد و در ۱۷ آوریل۱۹۴۶م به پایان رسید.

عید خروج یا روز استقلال روزی است که سوری‌ها در ۱۷ آوریل هرسال جشن می‌گیرند، این روز به مناسبت خروج آخرین سربازفرانسوی از سرزمین‌های سوریه در ۱۷ آوریل ۱۹۴۶ است.

 

2-franco-syrian-treaty-independence

گروه اعزامی سوری با ریاست هاشم الاتاسی، در حال امضای قرار داد استقال با نخست‌وزیر وقت فرانسه لئون بلوم.

 

 

پیمان فرانسه و سوریه که در سال ۱۹۳۶ در پاریس امضا شد، استقلالی جزئی به سوریه داد و باعث شد فرانسوی ها متعهد شوند که نیروهای خود را از سوریه بیرون ببرند. اما قبل از اینکه هر گونه توافقی بخواهد به فاز اجرایی برسد، جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ آغاز شد و سوریه را تبدیل به زمین جنگ نیابتی بین نیروهای وافادار به دولت ویشیکه متحد آلمان ها بود و نیروهای فرانسه آزاد که متحد با بریتانیا و فرانسه بودند کرد.

سوریه ای ها که طرف نیروهای آزاد فرانسه و بریتانیا را در این جنگ گرفته بودند، با این امید که وعده های دولت فرانسه بعد از این جنگ محقق شود، به جنگ نیروهای متحد آلمان رفتند.گفتمان در مورد این قرارداد شش ماه، از مارس تا سبتامبر ۱۹۳۶ به طول انجام انجامید. در رأس گروه اعزامی سوریه به فرانسه رئیس تشکل ملی سوریه و رئیس‌جمهور آیندهٔ این کشور هاشم الاتاسی قرار داشت.

مجلس نمایندگان سوریه در دسامبر ۱۹۳۶ به این قرار داد رأی اعتماد داد ولی مجلس نمایندگان فرانسه این قرار داد را تصویب نکرد و اندکی بعد از آن هم جنگ جهانی دوم آغاز شد که این جنگ مانع هرگونه فعالیت برای پیش‌برد تصویب قرارداد از طرف فرانسه شد. اما شارل دو گل پس از اینکه درکارزار سوری لبنانی، نیروهای فرانسه ویشی متحد آلمان نازی را از سوریه بیرون راند در همان سال یعنی ۱۹۴۱م استقلال این کشور را اعلام کرد.’

به تبع جنگ جهانی دوم، نیروهای بریتانیا و فرانسه سوریه در سال ۱۹۴۱ سوریه را اشغال کردند اما ژنرال چارلز دوگل قول داد که به حکومت فرانسه در سوریه پایان می دهد. بعد از اعتراضات ملی در سال ۱۹۴۵ که به دلیل روند کند عقب نشینی نیروهای فرانسوی از سوریه به وجود آمده بود، آخرین نیروهای نظامی فرانسوی در هفدهم آوریل سال ۱۹۴۶ سوریه را ترک کردند که امروز این روز به عنوان روز ملی استقلال در سوریه جشن گرفته می شود.

 

منابع:

http://www.afkarnews.ir

wikipedia

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا