تحلیل و یادداشتسیاست

جلوگیری از تقسیم به دوتا و حذف یکی

?جلوگیری از به دوتا و حذف یکی

? عالم سیاست عالمیست که دوست و دشمن شناسی در آن مهم است اما از آن مهمتر شناخت طبع عمومی انسانی و خلقیات مختلف انسان هاست.
آنهای که بدنبال یک جور و یک تیم و یک شکل کردن پیکان سیاست می باشند باید بدانند با فلز سروکار ندارند با انسان ساخته شده از گوشت و پوست و استخوان وخون واحساس سرو کاردارند،با انسانی که بدنبال اثبات من بودنش هست و با انسانی که موجودی عجول و گاه بسیار خودخواه است و همچنین پیکان برای رسیدن به هدف به چوب ، زه، کمان و … نیاز دارد.

?درمتون اندیشه سیاسی، فلاسفه سیاسی طبع انسانی را گاهی گرگ ویا صلح جو فرض کردند چراکه سیستم سیاسی تجویزی خود را باید برپایه خلقیات انسانی پایریزی می کردند و فرضی باید برحال طبیعی و درونی انسانی داشته باشند
یکدست کردن های بی مورد و شدید باعث می شود که شما گروهی را از مشارکت سیاسی و مسئولیت سیاسی فارق وجدا کنید و اورا یا تماشاچی یا اسیر فرض کنید اما واقعیت اینست که انسان موجودیست سیاسی و هیچ گاه از سیاست بازنشسته نمی شود. او را به کنار می زنید غافل از آن که زیر پای خود را سست می کنید و خود را از نگاه متفاوت او محروم می کنید و همچنین او را از حق اثبات بودنش.

? نتیجه چیست : نزاع و جنگی ریاکارانه یا کاملا آشکار فرقی ندارد رخ می دهد، لجبازی ها ادامه پیدا می کند و قدرت حاکمه تصمیم به حذف کامل و شدیدمی گیرید و حذف صورت می گیرد…
اما سیاست یعنی کنکاش و تلاش در اختلاف ها و بدست آوردن برآیند ها و ایجاد فضای تعادل و پایدار، حال که اختلافی نیست و منافع در دست یک هیئت است باز برای تصمیم های دیگر و نهایی و تصمیم سازی بین دوستان گذشته نزاع صورت می گیرد چرا که سیاست در خلا صورت نمی گیرد و نقطه نظرات و نگرش ها دایره اش بسیار تنگ می شود و این دومینو تا بدان جا ادامه پیدا می کند که :

?مرکز افتاد برون بس که شد این دایره تنگ

?دیگر کسی توان ندارد تا زیر بار مشکلات و درخواست های بحق جامعه تاب آورد و یا قسمی دیگر که در حاکمیت هستند در حالی غیر از انجام وظیفه اند و اصلا نقطه را گم کردند و نمیدانند چه باید باشند.
طیف پس زده شده منتظر و گاه کینه توزانه حتی تصمیمات درست سیاسیون در حاکمیت را نادیده می گیرند و….

این فضای تلخ اجتماعی ناپایدار ، نتیجه یکدست کردن های هیئت حاکمه سیاسی و مراکز تصمیم سازیست که برای اداره ملک و ملت باید نظرات و دیدگاه های متفاوت در آن با هم رقابت می کردند و سهم در قدرت داشتند.

?اگر چه همیشه حدودی قانونی توسط قانون اساسی و یا عرف سیاسی یک ملت و یا دولت-کشور وجود دارد اما تلاش برای یکدست کردن های خودبرتربینانه جاهلانه در سیاست زمان را می سوزاند و عمر جوان با نشاط را به پیری بی نشاط و کم بهره مبدل می کند.
همه ما باید بدانیم که سهمی قانونی از پیتزای سیاست برای عموم و نخبگان سیاسی باید در نظر گرفت ، زیرا این طبیعت انسانیست که او را خدا موجودی سیاسی خلق کرده و وظیفه رهبران و فعالان سیاسی یکدست سازی های گروهی و جناحی نیست بلکه تربیت و آموزش سیاسی جامعه و در کنار آن کادر سازی است.
?سید محسن مدنی

instagram.com/s.mohsen.madani
https://t.me/jahanvatani ?

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا