انرژیانرژی تجدید پذیرتحلیل و یادداشتتوسعه پایدار

رابطه ی میان توسعه پایدار شهری و انرژی های پاک

رابطه ی میان توسعه پایدار شهری و انرژی های پاک

توسعه پایدار یک مفهوم میان رشته ایست که شامل علوم سیاسی،جامعه شناسی، شهرسازی و عمران، انرژی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنایع غذایی و مدیریت… می باشد. که توسعه را از چارچوب الگوهای نوسازی صرف خارج می کند و ما را متوجه محدودیت ها منابع طبیعی و انسانی و همچنین بازتولید یک سیستم مدیریتی ناکارآمد و خطرزا می کند.

“توسعه پایدار یکی از جامع ترن مفاهیم در همه زمان ها است . این مفهوم عنصراصلی راهکار ۲۱ است؛ سند چهل فصلی که به سال ۱۹۹۲ در نشست سران جهان در ریو مورد پذیرش قرار گرفت .

توسعه پایدار شهری  Sustainable urban development   که مفهوم اصلی در این سطح است، مفاهیم و دیدگاه هایی را در ادبیات تحقیق نشان می دهد که برخاسته از حوزه فکری افرادی است که دراین سطح تحقیق کرده اند. مفاهیمی همچون شهر اکولوژیک شهرنشینی پایدار، شهر پایدار، پایداری شهری، شهر سبز، شهر سالم برخاسته از دیدگاه های مختلف اقصادی زیست محیطی و رادیکال عدالت جو در اکولوژی اجتماعی هستند”. (موسی, ۱۳۸۰)

یکی از فاکتورهای توسعه پایدار انرژی پایدار است که:

انرژی پایدار ( Sustainable energy) که انرژی‌های تجدیدپذیر، جز همین انرژی است. از فناوری‌های استفاده شده برای این منظور می‌توان از انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زمین‌گرمایی، سوخت زیستی اتانول، هیدروژن، انرژی موج، انرژی جزر و مدی، انرژی جریان اقیانوسی انرژی دریایی و نیروی برق‌آبی نام برد.

 

اگر چه به نظر من در زمان حاضر استفاده از گاز طبیعی  در موتور های با راندمان بالا و نصب فیلتر های تصفیه درخروجی موتور را بدلیل آلایندگی کم این سیستم و همچنین امکان استفاده گاز خروجی آن در صنایع را می توان در زمره انرژی های پاک و نه تجدیدپذیر تقسیم بندی نمود. (سیستم های تولید پراکنده با گاز طبیعی) که همچنین این موتور های گاز سوز سهم بالای در بهینه سازی انرژی دارند.

 

همچنین با تحول شهر ها از حالت عرفی به شهر های هوشمند که دارای ویژگی های که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری ، داری شش معیار اصلی ذیل باشد:

  1. حکمروایی هوشمند (Smart Governance)
  2. شهروند هوشمند (Smart Citizen)
  3. محیط زندگی (Smart Environment) و محل زندگی (Smart Home) هوشمند
  4. اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
  5. حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
  6. انرژی هوشمند (Smart Energy)

شهر هوشمند در حوزه انرژی دارای پایداری است و لازمه این پایدار هوشمندی انرژی در حوزه تولید،انتقال،توزیع ومصرف آن است.

 

 

بزودی کامل این یادداشت منتشر خواهد شد.

 

سید محسن مدنی بجستانی

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا