توریسم، سفر، گردشگری

رمز و راز اطلاعات درست و شفافیت در ارتباطات و موفقیت فعالان گردشگری در وب

 

کسب و کارهای مختلف گردشگری باید حضور در وب را جدی بگیرند و خود را به اطلاعات موثق مجهز و با مردم دنیا ارتباطات سالمی برقرار کنند؛ اعتماد که شکل بگیرد، برای سفر تنها دو پا لازم است.

 

امروزه، همه ارکان زندگی بشر، به دنیای دیجیتال پیوند خورده به گونه ای که کیفیت تجربه و درک مردمان امروز از هستی، فرسنگ ها با پیشینیان فاصله دارد و دنیای دوران ما بسیار کوچک تر از آن چیزی است که در ذهن گذشتگان بود. و سفر، این یار همیشگی انسان اکنون بیشترین بهره ها را از دنیای مدرن و دیجیتالیزه شده، می برد. سفرهایی که اینک نام صنعت گردشگری به خود گرفته اند.

با تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن یا دیجیتالی، رفتارهای دیجیتالی نیز بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه ما شده است. هر روزه کاربران بسیاری از خدمات مختلفی که در سایت ها و یا از طریق موبایل ها ارایه می گردد، بهره می برند. خدماتی از قبیل رزرو بلیط، خرید سوغاتی، یافتن مسیر دسترسی به یک مکان و ده ها مورد دیگر.

شمار کاربرانی که هر ساله از سایت های مرجع گردشگری چون Trip Advisor، Booking، Expedia و نمونه های داخلی چون Netbarg، Alibaba، Last Second، استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش است. حتی فراتر از این سایت ها سایت هایی مانند Airbnb امکان یافتن مکانی ارزان قیمت با طعمی خانوادگی برای اقامت را فراهم می آورند و Couchsurfing مسافران را بدون هزینه به مهمانی هم می برد و یا Inter Nations که ارتباطات خانوادگی پررنگ تری را شکل می دهد. همه این ها حکایت از تکاپوی بسیار گردشگری در دنیای مجازی دارد.

علاوه بر آن بررسی استارت آپ هایی موفق این روزهای وب به خوبی توجه به صنعت گردشگری را نشان می دهد. دیگر حتی برندها هم تمایلی به عقب ماندن در فضای آنلاین را ندارند و میلیون ها دلار صرف کسب و حفظ اعتبار خود می کنند و فراتر از آن همواره ایده های ناب را رصد کرده و بر آن ها سرمایه گذاری می کنند.

وب به عنوان برترین رسانه تاریخ بشر، بستری گسترده است که فرصت ها در آن چون باد در گذرند و اکنون تنها حضور در آن کافی نیست که باید به کاربرد حداکثری از آن اندیشید. مدل های موفق در کسب و کارهای گردشگری مجازی همواره ارزیابی می شوند و متناسب با نیازهای جدید، مخاطبان و محل راه اندازی ایده جدید، برنامه ریزی ها و استراتژی های جدیدی اتخاذ می شود و این سیکل رو به جلو، هر روز آفرینش های نو به بازار بزرگ توریسم عرضه می کند.

به راستی نگاه ما در ایران به تجریه های خود و دیگران چگونه است؟ ما چگونه تجربه های موفق را بررسی می کنیم و آن ها را به فراخور قابلیت های فراوان موجود در اقلیم چهار فصل گردشگری ایران، باز آفرینی می کنیم؟

به گزارش دنیای سفر، کاربران ایرانی فعال در شبکه های موبایلی و غیر موبایلی از تلگرام و فیس بوک گرفته تا اینستاگرام و توییتر کم نیستند و هر روز حجم محتوای بالایی را تولید می کنند و چه بسا در برخی از این شبکه های اجتماعی، ایرانی ها چه از حیث تعداد اعضا و چه از حیثت تولید محتوا و حجم ارتباطات، در دسته فعال ترین ها قرار دارند.

شمار فزاینده تعداد کاربران، حجم ارتباطات و  صفحات و گروه هایی که در مدیریت ایرانیان قرار دارد و در آن ها به معرفی ایران از ابعاد مختلف می پردازند، فرصت هایی بسیار برای معرفی ایران به ایرانیان و تشویق دیگران برای سفر به ایران ایجاد کرده است. گاه تاثیر این فعالیت ها چنان است که غرفه های چند میلیون یورویی در نمایشگاه های بین المللی نیز به گرد پای آن نمی رسد.

چنین تاثیر شگرفی را در رسانه های مکتوب نمی توان دید و در حقیقت این لشکر کاربران را باید سفیران ایران دانست که بی چشم داشت، به معرفی جایی می پردازند که به آن علاقه دارند.

چنانچه منابع و اطلاعات موثق در اختیار آن ها قرار گیرد، آن ها خود می دانند چه کنند. در میان این کاربران فعال، همواره کسانی هستند که کسب و کاری مرتبط با گردشگری دارند و در جذب گردشگران به کشور و یا نشان دادن زیبایی های ایران به خود ایرانی ها، نقش بازی می کنند.

هر چه که هست، اطلاعات درست و شفافیت در ارتباطات می تواند اعتماد آفرین باشد. و این پیامی آشکار به کسب و کارهای مختلف گردشگری است که حضور در وب را جدی بگیرند و خود را به اطلاعات موثق مجهز و با مردم دنیا ارتباطات سالمی برقرار کنند؛ اعتماد که شکل بگیرد، برای سفر تنها دو پا لازم است.

 

http://www.donyayesafar.com

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

۷ دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا