انرژیسیاست گذاری انرژی

سرمایه گذاری در بخش بهره وری انرژی به مراتب سریع تر از تجدیدپذیرها رشد خواهد نمود/تهیه قرارداد تضمینی خدمات بهره وری انرژی

دکتر صادق زاده با اشاره به اینکه قرارداد تضمینی خدمات بهره وری انرژی در این سازمان تهیه گریده است، گفت: پیش بینی ما این است که سرمایه گذاری در بخش بهره‌وری انرژی به مراتب سریع تر از تجدیدپذیرها رشد خواهد نمود.
به گزارش روابط عمومی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا): معاون وزیر و رئیس ساتبا که در چهارمین کنفرانس بین المللی انجمن علمی انرژی ایران در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی سخن می گفت، با بیان اینکه در بخش بهره وری انرژی فعالیت های مثبتی صورت گرفته است، گفت: قرارداد تضمینی خرید خدمات بهره وری انرژی تهیه گردیده است که در آن یک شرکت ارائه دهنده خدمات بهره وری با مصرف کننده انرژی اعم از صنعتی و خانگی و …. وارد قرارداد می گردند و وزارت نیرو نیز این قرارداد را به رسمیت می شناسد و آن را تضمین می کند. وی افزود: پیش بینی می شود که سرمایه گذاری در بخش بهره وری انرژی به مراتب سریع تر از تجدیدپذیرها رشد یابد.
دکتر صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه افتخار انرژی های تجدیدپذیر این است که به صورت بنیادی بر مبنای توسعه مردمی شکل گرفته است، گفت: اصرار ما بر آن بود که از احداث نیروگاه به صورت دولتی خودداری شود چون بر این باوریم که نیروگاهی که بصورت دولتی احداث شود هیچگاه به مفهوم واقعی خصوصی نخواهد شد و نیروگاه خصوصی می‌بایست از ابتدا بصورت بنیادین خصوصی ایجاد شود. وی ادامه داد: اعتقاد ما براین است که در هر عرصه ای بخصوص عرصه تجدیدپذیرها اگر مردم و نهادهای دانش بنیان مردمی حضور پیدا کنند این عرصه بالنده خواهد شد .

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مشکلی که انرژی های نو در کشور درگیر آن بوده است بحت اقتصادی است و حداقل توقعی که سرمایه گذاران در این زمینه دارند ایجاد ثبات و اعتماد متقابل است، گفت: ما برای سوخت فسیلی یارانه پرداخت میکنیم در حالی که انرژی های تجدیدپذیر نیازی به یارانه گرفتن ندارد، بلکه انتظار آن است عوارض برق که به موجب قانون از مصرف کنندگان برق دریافت می شود برای مصارفی که قانون تعیین کرده صرف شود. متاسفانه از سقف ۱۱۰۰ میلیارد تومان پولی که بابت عوارض برق جمع آوری شده است فقط ۲۸۰ میلیارد تومان آن تا حال حاضر به ساتبا برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر و برق روستایی پرداخت شده است.
رئیس ساتبا همچنین با اشاره به اینکه قیمت تمام شده انرژی خورشیدی حدود ۴ سنت است و پیش بینی براین است که تا حدود ۳ سنت بر کیلووات ساعت کاهش یابد که این عدد بسیار خوبی است و ما هیچ منبع انرژی را در جهان و حتی در ایران که به شدت به سوخت های فسیلی یارانه تعلق میگیرد سراغ نداریم که بتواند با انرژی خورشیدی رقابت کند، گفت: اگر می خواهیم به قیمت ۳ یا ۴ سنت بر کیلووات ساعت در ۵ سال آینده برسیم نیاز است تا مشکلاتی که موجب افزایش هزینه پروژه می شود را بر طرف کنیم و تمام تلاش ما این است که مشکلات را بفهمیم و آنها را برطرف کنیم .
دکتر صادق زاده در پایان گفت: پس از اعلام قیمت های خرید تضمینی برق حاصل از منابع تجدیدپذیر و پاک، در حال حاضر حدود ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده وجود دارد و تا اواسط سال آینده این میزان به ۶۰۰ مگاوات خواهد رسید، همچنین در حال حاضر بیش از ۷۰۰ مگاوات نیروگاه در حال احداث می باشد که برخی از آنها با پیشرفت خوبی که داشته اند غالبا تا پایان سال آتی به بهره برداری خواهند رسید.

 

منبع: وبسایت رسمی ساتبا

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا