محیط زیست

منطقه حفاظت شده دریایی چیست و چرا حائز اهمیت است؟

منطقه حفاظت شده دریایی چیست و چرا حائز اهمیت است؟

 

آیا شما قلیه ماهی یا میگوی کبابی دوست دارید؟ اگر پاسختان مثبت است مناطق حفاظت شده دریایی (MPAs)  برای شما خبر خوبی است. دلیل آن این است که در این مناطق، ماهی ها و دیگر حیوانات و گیاهان دریایی که در معرض خطر هزارها تن از انواع پلاستیک، آفت کش ها و سمومی که اقیانوس ها را آلوده می کنند مورد محافظت قرار می گیرند. هنگامی که ماهی ها سموم آزاد شده توسط زباله های پلاستیک را هضم می کنند این سموم وارد چرخه غذایی می شوند و به طور یکسان حیوانات و انسان را به خطر می اندازند. اما در مناطق حفاظت شده دریایی بخش هایی از اقیانوس از پسماندهای پلاستیک مصون اند و برای ساکنان اقیانوس و دیگر گونه هایی که تحت حمایت شان قرار دارد امکان رشد و نمو فراهم است.

108113_998پالائو میزبان یکی از مهمترین و به لحاظ بیولوژیکی متنوع‌ترین صخره‌های مرجانی است

در بعضی از مناطق حفاظت شده دریایی ماهیگیری ضابطه مند و تفریحی مجاز است در حالیکه در دیگر مناطق حفاظت شده دریایی این امر کاملا ممنوع است. مناطق حفاظت شده دریایی در راستای خطوط ساحلی، اطراف صخره های مرجانی، جزایر یا حوزه های شیلات و تقریبا به دور از خشکی واقع شده اند. در این مناطق طیف وسیعی از حیات آبزیان و ساکنان دریاها محافظت می شوند.

دانشمندان برآورد می کنند که برای محافظت از منابع طبیعی دریایی می بایست ۳٠ درصد از اقیانوس های جهان در زمره مناطق حفاظت شده دریایی قرار گیرد. در حال حاظر کمتر از ۳ درصد به طور کامل محافظت می شود. اما با قرار دادن خطوط ساحلی در زمره مناطق حفاظت شده دریایی و مناطق عمیق اقیانوس کشورها و سازمان های بین المللی می توانند درصد مناطق حفاظت شده را افزایش دهند. خبر خوب این است که بنا به آمار ائتلاف بین المللی برای محافظت از طبیعت، میزان مناطق حفاظت شده دریایی از سال ٢٠٠۳ تا کنون ۱۵٠ درصد افزایش یافته است و تعداد مناطق دریایی حفاظت شده را به ۵٫۸۸٠ رسانده است.

ساز و کار آنها چگونه است؟

مناطق حفاظت شده دریایی در نوارهای ساحلی به حفظ درختچه های ساحلی، بوته های باتلاقی، صخره های مرجانی و دیگر موانع طبیعی کمک می کنند. آنها سرزمین های ساحلی را از معرض تندبادها محافظت کرده و برای گیاهان دریایی و جانوران آبزی پناهگاه هستند.

مناطق حفاظت شده دریایی همچنین با مزایای اقتصادی همراه هستند. تعداد بیشتر ماهی برای صنعت ماهیگیری سودمند است. پناهنگاه های مرجانی دریایی توریست ها را به خود جذب می کنند و باعث رونق اقتصادهای محلی می شوند. رصد علمی و اجرای مفاد ناظر به مناطق حفاظت شده دریایی نیز باعث ایجاد شغل های بیشتر می شود.

پاسداشت از مقررات

یک منطقه حفاظت شده به اندازه اجرایی بودن قواعد حاکم بر آن خوب است. رصد کردن مناطق حفاظت شده وظیفه ای بزرگ است. هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و فناوری ماهواره قادر به مشاهده و ثبت ماهیگیری غیرقانونی هستند. رصد کردن سلامت زیست بوم دریایی چالش بزرگتری است. ثورولد در این باره می گوید: “شما باید به داخل آب بروید. باید در داخل آب نمونه برداری کنید.”

مراقبت، صیانت و مجازات متخطیان همگی الزامی و در عین حال پرهزینه است. جمهوری جزیره پالائو با ۸٠ درصد مساحت آب های آن معادل ۵٠٠ هزار کیلومتر به عنوان منطقه ای حفاظت شده قلمداد می شود که به این منظور یک کارزار جمع آوری مالی راه انداخته تا هزینه های اجرای قواعد مناطق محافظت شده را تامین کند.

Optimized-HighRes-Marineprotectedareas

مناطق حفاظت شده دریایی جهان

شما چطور می توانید کمک کنید؟

  • از پلاستیک کمتر استفاده کنید. از ساک های خرید قابل استفاده مجدد برای خرید استفاده کنید.
  • اگر خوراک دریایی صرف می کنید اطمینان یابید که حاصل صید پایدارباشد.
  • ردپای کربنی خود را با رانندگی کمتر کاهش دهید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، راه بروید یا دوچرخه برانید. میزان مصرف انرژی در منزل را کاهش دهید. بازیافت کنید.
  • مناطق حفاظت شده در نزدیکی تان را بیابید. از آن ها بازدید کنید و برای پاکسازی آنها داوطلب شوید.
  • از سازمان هایی که خود را وقف نجات اقیانوس کرده اند مانند صندوق جهانی حیات وحش برای طبیعتوائتلاف بین المللی برای محافظت از طبیعت حمایت کنید.
  • رهبران سیاسی محلی خود را برای ایجاد مناطق حفاظت شده ترغیب کنید.

PreserveEarth2015Poster800x72d پوستر رایگان مناطق حفاظت شده

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا