توسعه پایدار

نیازبه ارتباط قوی‌تر میان علم و سیاست برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار + گزارش جدید سازمان ملل متحد

بر اساس گزارش جدیدی که به تازگی از سوی سازمان ملل متحد در خلالنشست عالی رتبه سیاسی در مورد توسعه پایدار این سازمان در نیویورک ارائه گردید، درک مبانی علمی برای اقدام به منظور دستیابی به آرمان‌های بلند پروازانه و تحول آفرین دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار مورد نیاز خواهد بود.

 

 

بر اساس گزارش جهانی توسعه پایدار ۲۰۱۶، عوامل کلیدی دستورکار ۲۰۳۰، مانند آن‌چه برای تضمین این‌که هیچ‌کس نادیده گرفته نشود، همچنان باید به صورت کامل پژوهش شوند. این گزارش نشان می‌دهد دستورکار جدید نیازمند طرح پرسش‌هایی متفاوت است که بسیاری از آن‌ها هنوز به وسیله پژوهش پاسخ داده نشده‌اند.

 

گزارش مزبور،که ارزیابی گستره ای از آثار علمی مربوط به دستورکار توسعه پایدار است، از سوی اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تهیه شده و برگرفته از تخصص فنی ۲۴۵ دانشمند و کارشناس است.

 

گزارش جهانی توسعه پایدار ۲۰۱۶ تأکید می‌کند “با اشاره صرف به موضوعاتی که این گزارش پوشش داده است، چنان‌چه مققر باشد هیچ‌کس در ۲۰۳۰ نادیده انگاشته نشود، با مفهوم فراگیرینمی‌توان به عنوان اقدام بعدی برخورد کرد. بلکه باید بخش جدایی‌ناپذیر طرح و عملکرد نهادی، پژوهش و توسعه، و برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها باشد”.

وو هُنگبو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت این گزارش “بر اهمیت حفظ دریچه‌ای برای تعامل میان علم و سیاست در نشست عالی رتبه سیاسی تاکید می‌کند”.

وی افزورد “این امر یکی از نوآوری‌های پیشگامانه از زمانریو+۲۰ بود. برای شکل بخشیدن به اجرای دستورکار جدید بلندپروازانه، به علم بیش از پیش نیاز است. در عوض، لازم است علم پاسخگوی پرسش‌هایی باشد که این دستورکار جدید مطرح می‌سازد. به گفتگو نیاز است و نشست عالی رتبه سیاسی باید بستر اصلی چنین گفتگویی باقی بماند”.

 

گزارش نشان می‌دهد به منظور تضمین نادیده انگاشته نشدن هیچ‌کس، لازم است به صورت مشخص تعیین شود چه کسانی نادیده انگاشته می‌شوند؛ افرادی که پنداشته می‌شود اغلب متأثر از فقر، شرکت داده نشدن، تبعیض و نابرابری هستند. در نظر گرفتن ماهیت پویای محرومیت و نابرابری از اهمیت برخوردار است؛ در این خصوص، در حالی‌که سایرین از فقر و محرومیت فرار می‌کنند، سیاست‌های پیشگیرانه برای تضمین نادیده انگاشته نشدن افراد یا گروه‌های جدید حیاتی است.

 

بر اساس این گزارش، راهبردهای موفق برای دسترسی به آنانی که نادیده انگاشته شده‌اند، به عوامل بسیاری، از شرایط ویژه کشور گرفته تا طراحی، شیوه‌های هدف‌گیری، و اجرای عملی بستگی خواهد داشت. نمونه‌هایی از مداخلاتبررسی‌شده برای گزارش که نخست دسترسی به افرادی را هدف قرار می‌دهد که بیش از همگان نادیده انگاشته شده‌اند شامل موارد زیر است: هدف قرار دادن آنانی که بیشتر از کمبود رشد رنج می‌برند، مداخلات مبتنی بر ناحیه که فقیرترین مکان‌ها را هدف می‌گیرد، و راهبردهایی به منظور فراهم آوردن سرپناهی برای افراد بی‌خانمان.

 

گزارش جهانی توسعه پایدار ۲۰۱۶ همچنین میزان گسترده‌ای از پژوهش‌های علمی در مورد ارتباط‌های میان زیرساخت، نابرابری، و تاب‌آوری، یافتن پیوند‌های احتمالی بین زیرساخت و نابرابری را مورد کاوش قرار می‌دهد.

 

“مانند هر پیوندی، استفاده از اقدام‌های جمعی و پرداختن به مصالحه‌ها برای سیاست‌گذاری حیاتی است. پژوهش‌های بررسی شده برای این گزارش تأکید می‌کنند تمرکز بر کارآمدی و عدالت برای استفاده از اقدام‌های جمعی میان زیرساخت، نابرابری، و تاب‌آوری مورد نیاز است.”

 

مسائل دیگر مورد بررسی گزارش شامل نقش فناوری برای دستیابی به آرمان­های توسعه پایدار و نیاز به نهادهای فراگیر برای توسعه پایدار است.

برای مطالعه گزارش جهانی توسعه پایدار ۲۰۱۶ به پیوند زیر مراجعه فرمایید:

https://sustainabledevelopment.un.org/globalsdreport/2016

 

منبع : http://www.unic-ir.org

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا