ویدیوویژه های جهان وطنی
موضوعات داغ

إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ

همانا مثل (خلقت) عیسی به امر خدا مثل خلقت آدم است که او را از خاک بساخت، سپس بدان خاک گفت: (بشری به حد کمال) باش، همان دم چنان گشت.

إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ
همانا مثل (خلقت) عیسی به امر خدا مثل خلقت آدم است که او را از خاک بساخت، سپس بدان خاک گفت: (بشری به حد کمال) باش، همان دم چنان گشت.

Indeed the case of Jesus with Allah is like the case of Adam: He created him from dust, then said to him, ‘Be,’ and he was

تفسیر المیزان – خلاصه
(ان مثل عیسی عند الله کمثل ادم ):(همانا مثل عیسی در نزد خدا مانندمثل آدم است )یعنی کیفیت ولادت عیسی (ع ) بیش از این دلالت ندارد که وی بشری است نظیر آدم ابوالبشر که خلقتش غیر معمولی و خارج از طبیعت مادی بود،پس جایز نیست در باره وی سخنی زاید برآنچه در باره آدم گفته می شودبیان گردد،(خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون ):(خدا او را از خاک آفرید وسپس فرمان داد(باش )و او موجود شد )، چون آدم بشری بود که خداوند او را ازخاک آفرید، بدون پدر و مادر و تنها با کلمه (کن ) وجودی موجودیت یافت ،پس قول خداوند عین فعل و ایجاد است .

 

فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ قالُوا یا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیًّا۲۷یا أُخْتَ هارُونَ ما کانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما کانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا۲۸فَأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا۲۹قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنی‏ نَبِیًّا۳۰وَ جَعَلَنی‏ مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ ما دُمْتُ حَیًّا۳۱وَ بَرًّا بِوالِدَتی‏ وَ لَمْ یَجْعَلْنی‏ جَبَّاراً شَقِیًّا۳۲وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا۳۳ذلِکَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذی فیهِ یَمْتَرُونَ۳۴ما کانَ لِلَّهِ أَنْ یَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحانَهُ إِذا قَضی‏ أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ۳۵

۲۷ – آنگاه [مریم ] او را در حالى که در آغوش گرفته بود، نزد مردم خویش آورد؛ [آنان با دیدن او و نوزاد دلبندش ] گفتند: اى «مریم»! راستى به کارى بس عجیب دست یازیده اى!

۲۸ – اى خواهر هارون! پدرت مرد بدى نبود و مادرت [نیز در زندگى ]بدکاره نبود.

۲۹ – پس [مریم ] به آن [نوزاد] اشاره کرد [که از خود او بپرسید. ]آنان گفتند: چگونه با کسى که در گاهواره است گفتگو نماییم؟

۳۰ – [به ناگاه آن کودک نورسیده لب به سخن گشود و] گفت: من بنده خدا هستم، به من کتاب ارزانى داشته و مرا پیام آور [خویش ] قرار داده است.

۳۱ – و مرا هرجا که باشم پربرکت قرار داده و تا زنده ام به نماز و زکات سفارش فرموده است.

۳۲ – و مرا نسبت به مادرم شایسته کردار ساخته و مرا زورمدارى تیره بخت نساخته است.

۳۳ – و درود [خدا] بر من، روزى که دیده به جهان گشودم، و روزى که چشم از جهان فروخواهم بست و روزى که برانگیخته خواهم شد.

۳۴ – [آرى ] این است [داستان ولادت ] «عیسى» فرزند «مریم» با همان سخن درستى که [یهود و نصارى ] در آن تردید مى کنند.

۳۵ – خدا چنان نیست که فرزندى [براى خود] برگیرد؛ او [از این خرافات پاک و ]منزّه است. هنگامى که چیزى را اراده نماید، تنها به آن مى گوید: باش! و [آن ]بى درنگ پدیدار مى گردد.

https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/60798/10

محل نزول:

این آیه همچون دیگر آیات سوره آل عمران در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.

شأن نزول آیات ۵۹، ۶۰ و ۶۱:

«شیخ طوسى» گوید: ابن عباس و حسن بصرى و قتاده گویند: این آیات درباره وفد نجران نازل گردید که دو نفر آنان بنام سید و عاقب به رسول خدا گفتند: آیا دیده اى که فرزندى بدون پدر متولد شود؟ و نیز وقتى که این آیات نازل شد پیامبر دست على و فاطمه و حسن و حسین را گرفت و مسیحیان را به مباهله دعوت نمود آنان امتناع کردند و قبول نمودند که جزیه بدهند.

(آیه ۵۹)

شأن نزول:

مقدار زیادی از آیات این سوره در پاسخ گفتگوهای مسیحیان نجران نازل شده است، آنها در یک هیأت شصت نفری برای گفتگو با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به مدینه وارد شده بودند. از جمله مسائلی که در این گفتگو مطرح شد این بود که آنها از پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله پرسیدند ما را به چه چیز دعوت می‌کنی، پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود: به سوی خداوند یگانه و این که مسیح بنده‌ای از بندگان اوست و حالات بشری داشت، آنها این سخن را نپذیرفتند و به ولادت عیسی (ع) بدون پدر اشاره کرده و آن را دلیل بر الوهیت او خواندند آیه نازل شد و به آنها پاسخ داد و چون حاضر به قبول پاسخ نشدند آنها را دعوت به مباهله کرد.

تفسیر:

آیه ناظر به کسانی است که ولادت حضرت مسیح (ع) را بدون پدر، دلیل بر فرزندی او نسبت به خدا، و یا الوهیتش می‌گرفتند، آیه می‌گوید: «مثل عیسی نزد خدا همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او فرمود:

موجود باش، او نیز بلافاصله موجود شد» (إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ

ج۱، ص۲۹۰

مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ)

.بنابراین، اگر مسیح بدون پدر به دنیا آمد، جای تعجب نیست، زیرا موضوع آدم (ع) از این هم شگفت‌انگیزتر بود، او بدون پدر و مادر به دنیا آمد، سپس به غافلان می‌فهماند که هر کاری در برابر اراده حق، سهل و آسان است تنها کافی است بفرماید: موجود باش آن هم موجود می‌شود.
https://wiki.ahlolbait.com

آرامگاه مریم مقدس (عبری: קבר מרים‎)

در پایین کلیسایی در کوه زیتون قرار دارد که نزدیک به شهر اورشلیم در فلسطین است. اولین قبر در قرن اول میلادی برای مقبره مریم ساخته شد و در قرن پنجم میلادی، قسمت‌های بیشتری به آن اضافه شد. بعد از تصرف این منطقه توسط صلاح‌الدین ایوبی، محرابی که به سمت شهر مکه است، در آن ساخته شد.

در اسلام، جای‌گاه مریم بسیار بالاست و تنها زنی است که در قرآن به نام او اشاره رفته‌است. نوزدهمین سوره قرآن به نام مریم است و نام او در قرآن بیشتر از کتاب انجیل عهد جدید ذکر شده‌است. مسیحی‌ها و مسلمان‌ها اعتقاد به نزول وحی نیز به مریم دارند.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا