ویژه های جهان وطنی

اتحادیه اروپا معافیت دریافت ویزا برای شهروندان امریکایی را پس از نزدیک به یک قرن، لغو کرد

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲ مارچ ۲۰۱۷ قانون برنامه چشم‌پوشی از ویزا برای شهروندان آمریکایی را لغو کرد. بدین ترتیب گردشگران آمریکایی به زودی برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیازمند دریافت ویزا باشند.

رای جدید پارلمان اروپا در واقع اقدامی تلافی‌جویانه در برابر آمریکاست، چرا که استرالیا و کانادا در سال ۲۰۱۴ توافق کردند الزام اخدا ویزا را حداقل برای برخی از این کشورها بردارند.

شهروندان آمریکایی برای مدت طولانی بیش از ۹۰ سال نیازی به دریافت ویزا برای سفر به اروپا نداشتند، اما ایالات متحده، استرالیا و کانادا همچنان از پنج کشور عضو اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، کرواسی، قبرس، لهستان و رومانی برای ورود به کشورشان ویزا می‌خواهند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده علت شامل نشدن این پنج کشور در برنامه چشم پوشی از ویزا، نگرانی‌های امنیتی برای این کشورهاست و آنها شرایط لازم برای شامل شدن در این برنامه را دارا نیستند.

رای پارلمان اروپا فشارها را بر روی کمیسیون اروپا به عنوان شاخه اجرایی شامل ۲۸ کشور افزایش می‌دهد و در صورتی که کمیسیون اروپا تصمیم بگیرد این قانون را اجرا کند، آمریکایی‌ها برای سفر به اتحادیه اروپا باید از پیش ویزا دریافت کنند تا بتوانند به صورت قانونی وارد اتحادیه اروپا شوند.

بر اساس اعلام اداره ملی سفر و گردشگری آمریکا، در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۲.۶ میلیون آمریکایی به کشورهای اروپایی سفر کردند و به همین دلیل برخی از قانون‌گذاران اروپایی هراس دارند الزام آمریکایی‌ها به دریافت ویزا موجب کاهش شمار گردشگران در اتحادیه اروپا و از دست رفتن میلیون‌ها دلار درآمد حاصل از آن شود.

«استوان یولیه»، عضو پارلمان اروپا در این‌باره گفت: تاثیر تروریسم بر اروپا در چند سال اخیر نشان داد که ما به عنوان یک مقصد گردشگری چقدر آسیب‌پذیر هستیم و اکنون زمان آن نیست که بر سر راه یکی از تواناترین و اشتغال‌زاترین بخش‌ها موانع غیرضروری ایجاد کنیم.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا