اندیشه سیاسیحکومت داری مطلوب
موضوعات داغ

حکومت غوغاسالار متضاد مردمسالاری که منتج به شایسته سالاری می شود.

غوغاسالاری ( اکلوکراسی- Ochlocracy )

 

غوغاسالاری ( اکلوکراسی- Ochlocracy) به معنای حکومت عوام زورمند (اوباش) و جاهلین بر جامعه است. در این زمان پست‌های مهم حکومتی و کارهای اداره کشور به دست عوام و علی‌الخصوص اوباش زورمند می‌افتد.

حکومت توسط یک اوباش یا توده مردم و ارعاب مقامات قانونی است. تا آنجایی که نشان‌دهنده توهین‌آمیز برای اکثریت‌گرایی است، به همین ترتیب، اوباش حاکم در اکلوکراسی ها ممکن است گاهی واقعاً خواست اکثریت را به گونه ای تقریبی دموکراسی منعکس کنند، اما اکلوکراسی با فقدان یا آسیب به یک روند مدنی و گرفتن مشاوره از جامعه و علی الخصوص نخبگان مشخص می شود.

“اکلوکرات” کسی است که طرفدار یا طرفدار اکلوکراسی است. همچنین ممکن است به عنوان یک صفت “اکلوکراتیک” استفاده شود.

می توان اینگونه بیان کرد مجموعه عملکردی که به نام  حکمرانی انجام می گیرد اما هدف آن نه حکومت داری بلکه تامین منافع مافیای غوغاسالار و همچنین طرفدارن اکلوکراسی است که فاقد بینش حتی در تشخیص منافع درازمدت خود هستند، که نتیجتا این امر  واحد سیاسی را  به سمت هرج و مرج می کشاند.(حال در هر شکل از واحد سیاسی  که می تواند دولت-ملت (کشور) ،امپراتوری و یا حتی دولت شهر باشد. )

 

بهترین روش ها برای درمان این بیماریِ حکومتداری، تصفیه سیستم بروکراسی و همچنین برهم زدن  و برچیدن محفل های اکلوکرات ها (غوغاسالاران) است.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا