تحلیل و یادداشت

امارات یا قطر؛ کدام یک توسعه یافته ترند

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ابتدای اعلام موجودیت خود، از نعمت خدادادی نفت بهره مند بودند. این کشورها همیشه سعی داشتند تا خود را توسعه یافته تر از دیگری نشان دهند و این درگیری پنهان، در دهه اخیر شدت بیشتری یافته است.

امارات متحده عربی به پایتختی ابوظبی با جمعیتی بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، هفتمین کشور از لحاظ ذخایر نفتی و سیزدهمین کشور صادرکننده نفت می باشد. امارات دارای اقتصاد باز و آزاد است. از حیث نرخ ارز در بازار، بیست و دومین کشور دنیاست و دومین کشور آسیا و چهلمین کشور دنیا در قدرت خرید افراد است. بر اساس گزارش بانک جهانی پول، درآمد امارات بالاست و جزء کشورهای در حال توسعه به شمار میرود.

تولید کل ناخالص داخلی امارات در سال ۲۰۱۵، حدود ۶۴۴ هزار ملیارد دلار بود که سرانه هر فرد بیش از  ۶۷ هزار دلار بود. کل ذخایر این کشور نیز حدود ۷۹ میلیارد دلار بوده است. امارات از لحاظ شاخص توسعه انسانی با میانگین ۰٫۸۳۵ جزء کشورهای عالی از این حیث است. میزان بیکاری در این کشور نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴ درصد بوده است.

سن امید به زندگی در بین مردم امارات ۷۸٫۵ سال است و بیش از ۹۰ درصد از آنها با سواد هستند. علاوه بر این برخی از شاخص های دیگر نیز وجود دارد که بدان اشاره می شود:

کمترین میزان حقوق در بخش خصوصی و دولتی: ۸۵۰۰ ریال عربستان (۱ ریال عربستان =  ۰٫۲۶۶۷ دلار آمریکا)

حقوق بیکاری: ۳۷۰۰ ریال عربستان

هدیه به زوج ها: ۵۰۰۰۰ ریال عربستان در ضمن یک زمین مجانی فوری به زوجین می دهند و یک وام مسکن بدون بهره به میزان یک ملیون ریال پس از یک هفته از تحویل عقدنامه

حقوق هر فرزندی تازه متولد شده: ۳۰۰ ریال عربستان ماهیانه تا سن ۱۸ سالگی

هزینه گذرنامه: ۲۰ ریال عربستان

هزینه گواهینامه : ۱۰ ریال عربستان

هزینه برق: ۳۰ ریال عربستان  ماهیانه ثابت

هزینه آب: مجانی

هزینه اقامت خارجی ها: هر ۵ سال ۲۰۰ ریال عربستان

اما کشور کوچک قطر که دوحه پایتخت آن می باشد در همسایگی امارات قرار دارد. این کشور با جمعیتی بیش از ۲ و نیم میلیون نفر، سومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز می باشد. قطر اولین کشور صادر کننده گاز و هجدهمین صادر کننده نفت می باشد.

تولید کل ناخالص داخلی قطر در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۴۴ هزار ملیارد دلار بود که سرانه هر فرد بیش از  ۱۱۳ هزار دلار بود که از این حیث، قطر در رتبه اول دنیاست. کل ذخایر این کشور نیز حدود ۴۴ میلیارد دلار بوده است.  قطر از لحاظ شاخص توسعه انسانی با میانگین ۰٫۸۵۰ جزء کشورهای عالی و بهترین کشور عربی از این حیث می باشد.

سن امید به زندگی در بین مردم قطر، ۷۵٫۵ سال است و بیش از ۹۳ درصد از آنها با سواد هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از شاخص های دیگر نیز وجود دارد که بدان اشاره می شود:

کمترین میزان حقوق در بخش خصوصی و دولتی: ۹۰۰۰ ریال عربستان

حقوق بیکاری: ۵۰۰۰ ریال عربستان

هدیه به زوج ها: ۱۰۰۰۰۰ ریال عربستان در ضمن یک زمین مجانی فوری به زوجین می دهند و یک وام مسکن بدون بهره به میزان یک ملیون و نیم ریال عربستان پس از یک ۴۸ ساعت  از تحویل عقدنامه

حقوق هر فرزندی تازه متولد شده: ۵۰۰ ریال عربستان ماهیانه برای ۴ فرزند اول تا سن ۱۵ سالگی

هزینه گذرنامه: ۳۰ ریال عربستان

هزینه گواهینامه : ۲۰ ریال عربستان

برق: مجانی

آب: مجانی

تلفن ثابت برای مکالمات داخلی: رایگان

هدیه ماه مبارک رمضان و عید فطر: ۵۰۰۰ ریال عربستان

هدیه عید قربان: ۲۵۰۰ ریال عربستان

هزینه اقامت خارجی ها: هر ۲ سال ۴۰ ریال عربستان

گفتنی است اگر بخواهیم به طور مثال قیمت کالاهای مصرفی را مقایسه کنیم متوجه می شویم که قیمت آنها در قطر ۶۵٫۷ درصد و امارات ۵۹٫۶ درصد ارزانتر از شهر نیویورک است. و یا متوسط اجاره مسکن نیز در این دو کشور کمتر از نیویورک است. قطر ۷۹٫۲ درصد و امارات ۷۰٫۹ درصد میزان اجاره بها ارزانتر از نیویورک است. درآمد ماهیانه مردم قطر ۱۱۳٫۶ درصد و امارات ۱۰۴٫۱ درصد بیشتر از مردم نیویورک است.

به نظر می رسد که کشور امارات با توجه به متنوع کردن منابع درآمدی خود و وابستگی تنها ۱۰ درصدی اقتصادش به نفت، آینده ی بهتری داشته باشد. اما قطر با توجه به جمعیت کم و منابع گازی سرشارش، میزان رفاه بیشتری برای شهروندان خود فراهم ساخته است رفاهی که مشخص نیست آیا اگر جمعیت بیشتری داشته باشد و یا منابع خدادادی اش به پایان برسد، همچنان ادامه داشته باشد یا خیر.

 

 

http://asrdiplomacy.ir

محمد پریمی

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا