سیاست

کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸

کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸

 

در طول پنج دهه گذشته، کنفرانس سالانه امنیت مونیخ (MSC)، که هر ماه فوریه برگزار می شود، به یک نشست کلیدی از “جامعه استراتژیک” بین المللی تبدیل شده است. MSC از سال ۱۹۶۳ برای اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است و هر سال به طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین المللی پرداخته می شود. کنفرانس امنیتی مونیخ به یکی از مجامع بین المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داوس امنیتی نیز شهرت دارد.

یک انجمن مستقل به منظور ارتقای حل مناقشه مسالمت آمیز و همکاری بین المللی در چالش های امنیتی امروز و آینده قرار دارد و تمرکز ویژه به مشارکت آتلانتیک است. علاوه بر کنفرانس سالانه اصلی، MSC به طور مرتب شکل های متنوعی در موضوعات و مناطق انتخاب شده را سازماندهی می کند.

دستور کار MSC 2018 به طور خاص بر آینده و توانایی اتحادیه اروپا و همچنین روابط آن با روسیه و ایالات متحده آمریکا متمرکز است. همچنین در مورد تهدید به نظم بین المللی لیبرال، درگیری های متعدد در خاورمیانه، به ویژه روابط بین کشورهای خلیج فارس و توسعه وضعیت سیاسی ساحل، بحث می کنند. علاوه بر این، موضوع خلع سلاح به خصوص درگیری ها در مورد برنامه هسته ای کره شمالی نیز یکی از موضوعات مهم هستند.

پیش از این کنفرانس آقای  Wolfgang Ischinger، رئیس هیئت مدیره MSC گفت: “سال گذشته، جهان بیش از حد به یک درگیری بزرگ بین المللی حرکت نمود. افزایش شدید لفاظی تصمیم گیرندگان فردی بسیار نگران کننده است، چه در شبه جزیره کره، در خلیج فارس و در اروپای شرقی – زمانی که کسی تصمیم غلطی را در یک وضعیت خطرناک اتخاذ می کند، به سرعت می تواند یک واکنش زنجیره ای خطرناک را راه اندازی کند، مهم این است که کنفرانس امنیتی مونیخ دقیقا همایش درستی برای این مسائل است، و اگر MSC در حال حاضر وجود نداشت، باید در وضعیت فعلی جهان تغییر مشاهده می شد.”

 

حضور صدها شخصیت بین المللی

یکبار دیگر امسال شخصیت های رده بالا شامل آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل، یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی و استولتنبرگ دبیرکل ناتو، در این همایش حضور دارند.

سران بسیاری از دولت ها اعلام نموده اند که در این کنفرانس شرکت می نمایند از قبیل روسای جمهور اوکراین، آذربایجان، فنلاند، رواندا، استونی، کوزو و ارمنستان و نخست وزیران انگلیس، اتریش، عراق، چک، گرجستان، لهستان،  اسرائیل و هلند.

به علاوه، شماری از وزرای خارجی و دفاعی، از جمله وزیران امور خارجه ایران، عربستان سعودی، روسیه و ترکیه، بحرین، قطر، پاکستان، عمان و کانادا، همچنین وزیران دفاع لهستان، آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، افغانستان، سوئد، کانادا، چک و استرالیا شرکت می نمایند.

در کنفرانس امنیتی مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی حضور خواهند داشت. شامل مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و مدیر آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا، رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا، مدیر سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد، رئیس سرویس اطلاعات فدرال و مدیر کل اداره پلیس بین الملل آلمان می باشند.  فرمانده ناتو برای عملیات نظامی و بازرس کل نیروهای مسلح آلمان نیز حضور خواهند داشت.

بسیاری از نمایندگان سازمان های بین المللی در MSC 2018 حضور دارند از قبیل : دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا، دادستان کل دادگاه جنایی بین المللی، مدیر کل سازمان بهداشت جهان، مدیر صندوق بین المللی پول، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، مدیر برنامه غذایی جهانی، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر مشارکت خود را اعلام کرده اند.

با توجه به مذاکرات ائتلاف در برلین، یک هیئت نمایندگی پیشرو در آلمان در کنفرانس امنیتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ شرکت خواهند کرد. وزرای امور خارجه، دفاع، کشور و همکاری های اقتصادی و توسعه فدرال حضور خواهند داشت. همچنین انتظار می رود که بیش از ۳۰ عضو بوندستاگ از همه گروه های سیاسی نیز شرکت نمایند.

رویدادهای متعدد در خارج از سالن اصلی

همچنین در سال ۲۰۱۸، علاوه بر برنامه اصلی، بیش از یک صد رویداد مکمل برگزار خواهد شد. بسیاری از موسسات و سازمان های مشهور بین المللی، از جمله سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، کمیته بین المللی صلیب سرخ، سازمان امنیت و همکاری اروپا و یا ناتو از پلت فرم MSC برای بحث و گفتگو و کارگاه های آموزشی استفاده می کنند. اینها تصمیم گیرندگان بین المللی را از زمینه های مختلف جمع آوری می کنند و یا در باره آخرین یافته های تحقیقاتی در مورد موضوعات کنونی سیاست امنیت بین المللی بحث می کنند. به طور مشابه سازمان های غیر دولتی و موسسات مشهور مانند بنیاد رابرت بوش، Gesellschaft für Internationale  Zusammenarbeit (GIZ) ، شفافیت بین الملل و مرکز هوافضایی آلمان نام برد.

 

https://www.securityconference.de/aktivitaeten/munich-security-conference/msc-2018/

 

منبع: کانال تلگرامی کنسولگری ایران در مونیخ

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا