دانش و تاریخ سیاسیویژه های جهان وطنی

با آل علی هر که در افتاد ور افتاد (حمله ارتش روسیه تزاری به حرم اما رضا علیه السلام)

ماجرای شعر مشهور ” با آل علی هر که در افتاد ور افتاد ” چیست؛

  و این اثر از کیست؟

حکومت سلطنتی تزار روس در حدود سی صد سال در کشور روسیه با اقتدار کامل حکومت می‌کرد اما آنان در سال ۱۳۳۰ ق به کشور ایران تجاوز کرده و عده‌ای بیگناه از اهالی خراسان و آذربایجان را به قتل رسانده و یا بدار آویختند.اما شاید بتوان  اوج جنایت آنان را زمانی دانست که به مرقد مطهر حضرت رضا (ع) جسارت کرده و آن بقعه‌ی مبارک را به توپ بستند. در این بین رئیس نیروهای روسی با بررسی دقیق نقشه گنبد مطهر و عمارت های آستان قدس، دستور شلیک به آن مکان مقدس را صادر می کند. تمام توپ های شرپنل و گرناد نیز یکباره به طرف گنبد مطهر شلیک می شود، اما هیچ یک کارگر نیافتاده و بر گنبد نمی نشیند. شلیک های بعدی هم انجام می شود اما با وجود آنکه گنبد امام رضا(ع) مورد هدف هفده گلوله قرار می گیرد، بازهم مقاومت کرده و طبق برنامه روس ها فرو نمی ریزد. بیش از ۴۵ گلوله توپ دیگر نیز به سایر نقاط حرم و مسجد گوهرشاد اصابت می کند. در این حمله وحشیانه ده ها تن از مردم و زوار کشته می شوند و بنابر اسناد تعداد مقتولین این جنایت از شصت و نه نفر تا چهارصد و سی و شش نفر فهرست می شود.
حمله روسیه تزاری به حرم امام رضا
امام رضا
این شعر را سید اشرف الدین حسینی ( مدیر نشریه نسیم شمال) خطاب به نیکلای اول تزار روسیه سروده است؛
 بعد از اینکه نیکلای فرمان داد؛
  که حرم مطهر رضوی (علیه السلام) گلوله باران شود.
شعر کامل بدین شرح است:
★دیشب به سرم باز هوای دگر افتاد.
★در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد.
★چشمم به ضریح شه والا گهر افتاد.
 ★این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد:
★با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد.?
★این قبر غریبُ الغُربا، خسرو طوس است.
★این قبر مُعین الضعفا، شمس شموس است.
★خاک در او ملجأ ارواح و نفوس است.
★باید ز ره صدق بر این خاک درافتاد.
★با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد.?
 ★حوران بهشتی زده  اندر حرمش صف،
★خیل ملَک از نور، طبق‌ها  همه بر کف،
 ★شاهان به ادب در حرمش گشته مشرف،
★اینجاست که تاج از سر هر تاجوَر افتاد.
★با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد.?
★اولاد علی شافع یوم عرصاتند.
★دارای مقامات رفیع الدرجاتند.
★در روز قیامت همه اسباب نجاتند.
★ای وای بر آن کس که به  این آل درافتاد.
★با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد.?
 ★کام و دهن از نام علی یافت حلاوت،
★گل در چمن از نام علی یافت طراوت،
★هر کس که به این سلسله بنمود عداوت،
★در روز جزا جایگهش در سقر افتاد.
★با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد.?
 ★هرکس که به این سلسله پاک جفا کرد.
★بد کرد و نفهمید وغلط کرد و خطا کـرد.
★دیدی که یزید از ستم و کینه چه‌ها کرد.
★آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد.
★با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد.?
‌★ای قبله هفتم که تویی مظهر یاهو،
★ای حجت هشتم که تویی ضامن آهو،
 ★ما جمله نمودیم به سوی حرمت رو،
★از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد.
★با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد????
در این باره سروده شده است:
در هزار و سیصد از جفا و جور روس
هتک شد اندر خراسان بقعه‌ی شمس الشموس
در ربیع ثانوی عصر دهم شد منکسف
آفتاب کشور دین خسرو اقلیم طوس
بعد از این جنایت هتاکانه در مدت کوتاهی عوامل جنایتکار روس دچار قهر و انتقام الهی گردیده و نابود شدند.
بدین ترتیب که: در همان سال بلشویک ها در شهر (اکاترین بورک) تمام اعضای خانواده‌ی سلطنتی تزار را قتل عام کرده و از بین بردند و همچنین تمامی ۷۰۰ نفر نظامی روسی که در حمله به حرم منور رضوی شرکت داشتند دچار قهر آن حجت الهی گردیده و در همان ایام در جنگ جهانی اول توسط نیروهای آلمان و متحدانش نابود گردیدند. که ماجرایه تاریخی زیر یکی از شواهد این ماجرا است:
بعد از ماجرای حمله‌ی روس ها به مشهد مقدس و به توپ بستن مرقد منور امام رضا (ع)، شخصی از اهالی مشهد به حج مشرف شده بود. او بعد از اتمام مناسک حج سفری به اروپا کرده و در بین راه در داخل یک رستوران مردی از اهالی روسیه را مشاهده می‌کند که در هر عضو بدنش عیبی پدیدار بوده و با زحمت تمام خودش را جابجا می‌کند. در آن ملاقات آن مرد معلول روسی، وقتی این مسافر را می‌شناسد و می‌فهمد که از اهل ایران و ساکن مشهد می‌باشد چنین می‌گوید: «من در جنگ با آلمان ها این چنین ناقص الاعضاء شده‌ام و می‌دانم که مرا «آقا رضای شما» این طور مبتلا کرده است».
آن افسر معلول روسی در ادامه سخنانش می‌گوید: «ما هفتصد تن از نظامیان روسی بودیم که قبر او را بمباران کردیم، بعد از آن تمامی همکاران من در جنگ با آلمان ها نابوده شده و از بین رفتند و من تنها کسی هستم که از آن گروه مهاجم باقی مانده‌ام و تا به حال متحیرانه می‌اندیشیدم که چرا از بین آن گروه من زنده مانده‌ام!؟ اکنون با ملاقات تو راز ماجرا برایم کشف شد! برای اینکه شما از این مسیر بیایی و حکایت من و عاقبت جنایتکاران را بشنوی و کرامت پیشوای خود را در انتقام از دشمنانش با چشم خویش دیده و برای عبرت دیگران آن را نقل کنی.
قتل«نیکلای آلکساندرویچ رومانوف» و خانواده اش شب ۱۷ جولای ۱۹۱۸ در زیرزمین خانه ای در شهر یکاترینبورگ که هم اینک مرکز استان سوردلوفسک در منطقه اورال است، رخ داد.
**نیکلای چگونه دستگیر شد
نیکلای در هنگام دستگیری توسط انقلابیون در پتروگراد (سن پترزبورگ کنونی) داوطلبانه از سلطنت کناره گیری کرده بود اما به دستور دولت موقت بازداشت شد.
وی از روز ۲۲ ماه مارس تا ۱۴ ماه اوت سال ۱۹۱۷ در کاخ الکساندروف درسن پترزبورگ نگهداری می شد و پس از این تاریخ به همراه خانواده به یکاترینبورگ انتقال یافت.
تزار سرنگون شده روس قصد داشت به انگلیس سفر کند و برای این منظور از پادشاه انگلیس که از بستگانش بود درخواست اجازه برای سفر کرد اما درخواست وی هرگز پذیرفته نشد.
پس از آن، با تصمیم دولت موقت، نیکلای و اعضای خانواده اش برای گذراندن دوران تبعید به اورال منتقل شدند.

**تدارکات قتل نیکلای رومانوف و خانواده اش
براساس اطلاعات انتشار یافته، «نیکلای رومانف» آخرین تزار از خاندان رومانف ها با ۳۰۰ سال سابقه حکومت در روسیه، پس از سرنگونی توسط بلشویک ها در انقلاب کمونیستی به رهبری «ولادیمیر ایلیچ لنین» در اکتبر ۱۹۱۷، در سال ۱۹۱۸همراه همسر، چهار دختر و یک پسرش پس از تحمل یک دوره زندان و زندگی اردوگاهی با اعمال شاقه و در سن ۵۰ سالگی به دستور لنین در شهر یکاترینبورگ تیرباران شدند.
این قتل سر زده رخ داد و نیکلای انتظار نداشت که بلشویک ها وی و خانواده اش را تیرباران کنند و به همین خاطر در شرایط عادی به زندگی روزمره ازجمله شکستن هیزم و پیاده روی صبحگاهی و سایر امور عادی زندگی ادامه می داد.
تزار سرنگون شده روس از اخبار روزمره کشور اطلاع نداشت و به همین دلیل نمی دانست که نیروهای ضد انقلاب اکتبری و به اصطلاح سلطنت طلبان که با بلشویک ها می جنگیدند به پیروزی هایی در مقابل نیروهای مقابل دست یافتند.
بلشویک ها که از دستیابی نیروهای ضدانقلاب که بخش هایی از اورال و سیبری را در اختیار داشتند به منطقه یکاترینبورگ و آزادی تزار و خانواده اش نگران بودند دستور قتل رومانوف ها را دادند.
هنوز معلوم نیست این دستور از سن پترزبورگ صادر شده یا فرماندهی بلشویک های یکاترینبورگ آن را بدون هماهنگی با مرکز صادر کرد.
براساس اطلاعات خبرگزاری ریانووستی، یکی از جلادان خانواده تزار در حالی که کت چرمی مشکی (ویژه انقلابیون) بر تن داشت وارد خانه محل نگهداری تزار و خانواده اش شد و فریاد زد «نیکلای آلکساندرویچ تلاش های همفکران شما برای نجات تان موفق نبود و در این شرایط دشوار برای جمهوری شوروی ماموریت پایان دادن به عمر خاندان رومانوف به ما محول شده است.»
نیکلای دوم هم زمانی که این را از زبان انقلابی کمونیست شنید فریاد زد خدای من این چه حادثه ای است که رخ می دهد.
پس از آن مامور نیروهای انقلابی رولور خود را در آورد و تزار سرنگون شده و خانواده اش را به گلوله بست.
با وجود گذشت یکصد سال از آن روز، هنوز زوایای قتل خاندان تزار در تاریکی مانده و اطلاعات دقیقی درباره بقایای اجساد آنها وجود ندارد.

**بررسی قتل نیکلای و خانواده اش پس از فروپاشی شوروی
سال ها بررسی اسناد و گزارش های بایگانی شده دوران حاکمیت کمونیستی و همچنین تحقیقات علمی و پزشکی قانونی درباره تعلق اجساد یافت شده در سن پترزبورگ منسوب به خانواده نیکلای دوم نتیجه قطعی نداشته است.
قتل تزار سرنگون شده و خانواده اش در خانه شخصی به نام مهندس «ایپاتف» رخ داد و تیراندازی دو دقیقه ادامه داشت و آلکسی ولیعهد که در هنگام تیراندازی در خواب بود بر اثر اصابت گلوله بیدار شد و مهاجمان انقلابی وی و خواهرانش تاتیانا و آناستازیا و خدمتکار خانواده به نام آنا دمیدووا به دستور پیوتر یرماکوف سردسته انقلابیون و با ضربات سرنیزه آلکساندر استرکوتین کشته شدند.
براساس اطلاعات تاریخی، گروه افراد مسلح پس ازقتل اعضای خانواده رومانوف، اجساد آنها را به منطقه ای در محل قتل در پتو حمل کرده و اجساد را پس از قرار دادن در گودال بزرگی، اسید پاشیدند.
البته روایت تاریخی دیگری می گوید که جسد نیکلای و خانواده اش را سوزاندند.
منابع:
https://www.irna.ir/news/82974415/%DB%8C%D9%83-%D9%82%D8%B1%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3
http://www.qudsonline.ir/news/310207/%D8%B9%D9%82%D9%88%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%B6%D9%88
%DB%8C
نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا