تحلیل و یادداشتسیاست

آنگلا مرکل: قطر و عربستان باید به دور از رسانه‌ها مذاکره کنند!

آنگلا مرکل: قطر و عربستان باید به دور از رسانه‌ها مذاکره کنند

امیر قطر که به آلمان رفته است، در یک نشست مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل گفت که برای رفع بحران سیاسی منطقه، قطر آمادۀ مذاکره با کشورهای همسایه‌اش است. امیر قطر با اشاره به تحریم‌هایی که از سوی عربستان و متحدانش علیه این امیرنشین اعمال شده گفت: “بیش از صد روز است که قطر در محاصره به سر می‌برد”. خانم مرکل نیز گفت بهتر است که طرفین اختلاف مذاکراتی محرمانه داشته باشند.

روز جمعه ١۵ سپتامبر/٢۴ شهریور، شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی در شهر برلن با صدراعظم آلمان دیدار کرد.  وی در بعد از ظهر همین روز به پاریس می رود تا با رئیس جمهوری فرانسه هم ملاقات کند.

خانم مرکل در این دیدار توصیه کرد که میان قطر و عربستان مذاکراتی بی سر و صدا انجام گیرد. او گفت: “بعد از صد روز بحران و اختلاف، از نبود راه‌حل نگرانیم”. از آغاز بحران سیاسی میان قطر از یکسو و عربستان و متحدانش از سوی دیگر، این نخستین بار است که امیر قطر به یک کشور غربی سفر می‌کند.

آنگلا مرکل تصریح کرد که آلمان مایل است برای حل بحران میانجی‌ باشد. او گفت اختلافات باید به نحوی حل گردد که برای هر دو طرف آبرومندانه باشد.

او تأکید کرد که مذاکرات برای موفق بودن باید بدون جنجال و دور از رسانه‌ها صورت گیرد. خانم مرکل گفت: “این اختلافات در ملأ عام و در حالی که همه ابراز عقیده می‌کنند حل نخواهد شد. باید شرایطی فراهم کرد که محتوای گفتگوها در رسانه‌ها منتشر نشود”. امیر قطر نیز بار دیگر گفت که برای مذاکره آماده است.

عربستان سعودی، امارات متحد عرب، بحرین و مصر روز پنجم ژوئن گذشته روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند. دو هفته قبل از آن، دونالد ترامپ به ریاض سفر کرده بود.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا