توریسم، سفر، گردشگریملل و فرهنگ
موضوعات داغ

درخت تاقوک یا تَگوک (داغداغان Taghouk )

همان‌طور که در جنوب خراسان و قهستان تاقوک درخت مقدسی است این درخت در فرهنگ ترکمن، نیز مقدس و محترم است.

درخت تاقوک بسیار شبیه به درخت قهوه و درخت زیتون است. میوه آن شبیه به قهوه‌است بیشتر خوراک دام و حیوانات می‌شود. از چوب درخت آن آثار مذهبی و مقدس مانند در عبادتگاه‌ها و محراب و منبر مساجد را می‌ساخته‌اند. چوب آن بسیار مستحکم و انعطاف‌پذیر است. این درخت نزد اقوام هندی از تقدس برخوردار بوده و در مکانهای مقدس آن را می‌کاشته‌اند این درخت به‌طور خودرو در مناطق کوهستانی حاشیه کویر می‌روید.

از چوب درخت تاقوک شکلهایی مثل صلیب  درست می‌کردند و برای چشم زخم بر بازوی بچه‌ها می‌بستند در منطقه قهستان و در دهستان زیبد درخت تاقوک و درخت عناب -کنار و سنجد که همگی از یک خانواده هستند به فراوانی وجود دارد. در صوفه زیبد دارای یک چشمه مقدس در ایوان سنگی در صوفه است که در قدیم یک علم یا پرچم تزئین شده با انواع پارچه و یک درخت تاقوک بوده‌است که بومیان به آنها گره می‌زدند و آب چشمه را برای شفا و روشنایی چشم و چشم زخم استفاده می‌کردند . دانه‌های تاقوک از دانه‌های عناب کوچک‌تر و محکم‌تر و شگل گردتری دارد. در قدیم دانه‌های تاقوک را با هسته آن آسیاب می‌کردند و برای مصارف دارویی استفاده می‌کردند. درخت تاقوک مثل درخت انجیر کوهی علاقه به مناطق کوهستانی کم‌آب دارد.

 

تاگوک شاید به معنی انگور گرد باشد چون تا و تاگ و تاق به معنی انگور یا درخت انگور است و گوک یعنی گرد. کوچک شده گوی کوچک یا گرد کوچک.

درخت تاقوک

عناب تازه که شبیه به تاقوک است

بنظر می‌رسد درختی که در ترکمن صحرا از آن بنام داغداغان یاد می‌شود که درختی است برگ‌ریز از راستهٔ گل سرخ از تیرهٔ شاهدانگان جنس داغداغان‌ها که می‌تواند میان ۲۰ تا ۲۵ متر ارتفاع پیدا کند. همان درخت تاگوک باشد یا از یک خانواده باشند.

هر دو درخت بیشتر به عنوان یک گیاه زینتی کاشت می‌شود زیرا در برابر آلودگی هوا مقاوم است و طول عمر زیادی دارد. رویشگاه هر دو نوع مناطق سنگلاخی و باغچه‌ها و ایوان‌های طبیعی است. همان‌طور که در جنوب خراسان و قهستان تاقوک درخت مقدسی است این درخت در فرهنگ ترکمن، نیز مقدس و محترم است.

درخت تاقوک ایوان درصوفیه زیبد

 

13225992_942

محل جنگ نیزک ترخان با آخرین امپراتور ایران یزدگرد سوم. محل سه رویدا تاریخی – جنگ دوازده رخ مهمترین حماسه دوره کیانی – کشته شدن فرود یا وردان اشکانی – کشته شدن یزدگرد سوم و غارت سپاهش توسط نیزک – عبور و اقامت نادر شاه. متن اصلی کتاب بلاذری سرنوشت یزدگردسوم:

…. یزدجرد… ثم سار إلی خراسان فلما صار إلی جنابد (گنابد) حد مرو تلقاه ماهویه مرزبانها معظما مبجلا وقدم علیه نیزک عنده شهرًا ثم شخص وکتب إ

………………………

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا