تحلیل و یادداشت

عربستان با شروط غیر قابل پذیرش برای پایان تحریم ها ی قطر بدنبال چیست؟

عربستان با شروط غیر قابل پذیرش برای پایان تحریم ها ی قطر بدنبال چیست؟

 

?با اوج گرفتن بحران بین قطر و چند کشور عربی به رهبری عربستان رایزنی هایی برای رفع بحران صورت گرفت و نهایتا شروط چند کشور عربی به قطر ابلاغ شد. اما دراین شروط شاید مسائلی چون کم کردن رابطه با ایران توسط قطر قابل فهم از سوی سعودی قلمداد شود اما مواردی است که نهایت ترس سعودی و دشمنی این کشور با کشورهای قدرتمند اسلامی را نشان می دهد.

 

“- قطر باید تمامی پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک خود را ببندد.
– قطر باید روابط خود با “سازمان‌های تروریستی، طایفه‌ای و ایدئولوژیک” و در راس آنها اخوان المسلمین، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب‌الله را قطع کند و آنها را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.”
این دوشرط مستقیما دولت اخوانیِ ترکیه و بخش بزرگی از مسلمانان شاخ آفریقا و فلسطین را نشانه می رود و باید گفت چه قطر این شروط را بپذیرد چه نه، این یک اعلام جنگ واقعی عربستان علیه اخوانیان در سراسر دنیاست.

 

همچنین شروطی مثل تعطیلی تلویزیون الجزیره و کانال های متعلق به آن، یک شرط محال برای پذیرش می باشد.
اما یکی از شروط بسیار جالب است و آن اینست که” قطر باید خسارت‌هایی که در این مدت به چهار کشور مذکور وارد کرده را بر اساس مکانیسمی که در آینده تدوین می‌شود، جبران کند”
عربستان خسارت طرح های شکست خورده خود را در یمن، سوریه و دیگر مناطق را می خواهد از قطر ثروتمند که طرح های گسترده و بلند پروازانه ای دارد به اجرا بگذارد که هم توان مالی قطر را کاهش دهد و هم خسارت خود وشرکا را از جایی جبران نماید.

 

مجموعه شروط و منجمله شرط معرفی گروه هایی که قطر از آنها حمایت کرده است، غیر قابل پذیرش از طرف قطر می نماید و حال اگر قطر شرایط را نپذیرید می تواند کمبود های خود را از ایران و ترکیه و حتی کشورهای اروپایی که قبلا درباره تندروی های سعودی هشدار داده بودند مانند آلمان جبران کند.
ادامه این روند در دراز مدت انزوای سیاسی عربستان را رقم می زند چرا که پیچیده کردن اوضاع خاورمیانه و افزایش تنش ها دلخواه هیچ کشور سرمایه گذار در صنایع خاورمیانه نیست.
همچنین قطر می تواند از بازوهای مالی، تبلیغاتی و حقوقی خود بهترین استفاده را علیه عربستان انجام دهد و درصورت لزوم اطلاعات ِکمک سعودی به گروه های مختلف را در مقابل، افشا نماید.
همچنین دولت هایی چون عمان و کویت که دراین تحریم ها شرکت نکرده اند را با خود همراه تر کند و یا حداقل آنها را در موضع بی طرفی تثبیت نماید.
آنچه در این معادله بسیار مهم است بازی کشورهایی مانند ایران است که باید از تند شدن فضا و بهره برداری سعودی برحذر باشند و با همکاری جهانی و مذاکرات بین کشور ها و اتحادیه ها مقاصد خود را پیش ببرد و نه آنکه خود را حامی قطر اعلام کنند حتی اگر خود قطر هم دنبال و پذیرای چنین القائی باشد چرا که سعودی براساس تبلیغات بتواند دنبال القای فرزند خواندگی قطر توسط ایران شود.
همچنین امارات از پیشرفت های قطر ناراحت است و این کشور ثروتمند را رقیبی جدی برای اقتصاد و جایگاه خود می بیند که از بخت خوب قطر در ۲۲ ژوئن هواپیمایی قطر برترین ایرلاین ۲۰۱۷ جهان معرفی گشت و ایرلاین عربی بعدی الاماراتیه دبی درمقام چهارم قرار گرفت.
برگزاری جام جهانی هم مقصد بعدی امارات و سعودی برای برهمزدن آن در کشور قطر است تا بتوانند جایگاه قطر را هر چه بیشتر درجهان تضعیف و این کشور را منزوی نمایند.

 

نتیجتا:
آنچه در این زمان بسیار الزامیست خنثی کردن تاثیرات این تحریم ها برقطر است نه حمایت از این کشور، چرا که قطر در حمایت از گروه های چون طالبان و تندروانی درسوریه بشدت گناهکار است اما تنها گنهکار نیست.

 

سید محسن مدنی

کانال شخصی :
بسوی جهان وطنی و جهان سیاست

https://t.me/jahanvatani

……

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا