توریسم، سفر، گردشگری

غار خربس در قشم

 

غار خربس (xorbas) یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این غار در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و با پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده‌ است.

khourbas-cave-qeshm

این غار، دنباله ی چین خوردگی رشته کوه های زاگرس، به همراه دیگر پدیده ها و کوه ها به شمار می آید. این چین خوردگی ها در طول هزاران سال گذشته از زیر آب بیرون آمده اند و از پدیده های بسیار قدیمی زمین شناسی محسوب می شوند.

 

خربس

مردم محلی می‌گویند بر فراز غار خربس، در ارتفاعات صخره‌ای همواره یک جفت عقاب ماهیگیر زندگی می‌کنند و تخم می‌گذارند. این عقاب‌ها از جمله گونه‌های نادر و مرغوب جهان هستند. هم‌چنین در حفره‌های زیرین و زوایای تاریک غار خفاش‌‌های دم موشی زندگی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند نسل این نوع خفاش‌ در حال انقراض است اما خوشبختانه در غار خربس این خفاش‌ها در امنیت به سر می‌برند.

khourbas-cave1-600x569

دهانه غارهای خربس در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری، در دل کوه قرار گرفته اند. این غارهای باستانی در طول دوره های مختلف و در اثر ایجاد تمدن های متعدد، دچار تغییرات بسیاری از دوره های گذشته تا به حال شده اند. آثار حضور تمدن ها را می توانید در داخل این غار ها ببینید. غارهایی که ظاهری ساده دارند اما در درونشان دنیایی قرار دارد. درون این غار ها می توانید دهلیز، تالارها و اتاق های متعددی را ببینید که ابعادشان در حدود ۴ در ۵.۵ متر است. این غار ها همچنین چشمه ها و روزنه های بسیاری هم رو به دو سمت شمال و جنوب دارند که به خوبی نمایانگر حضور تمدن در آن ها است.

 

منابع:

سایت های

الی گشت

کجارو

ویکی پدیا

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا