محیط زیست

ذوب شدن یخ های قطب شمال و عواقب آن

ذوب شدن یخ های قطب شمال و عواقب آن

چالشی مهم!!

پیرس سلرز، دانشمند اقلیمی می گوید: “اگر یک بخش سیستم، مانند شمالگان آسیب ببیندمطمئنا اثرات آن را در جاهای دیگر نیز مشاهده خواهید کرد.”سلرز دیدگاه جهانی منحصر به فردی در این باره دارد. به عنوان یک فضانورد ناسا، او ذوب شدن متداوم پهنه های یخی شمالگان را از فضا مشاهده کرده است. روی زمین، سلرز داده های اقلیمی پیچیده را با شبیه سازی کامپیوتری و ماهواره های رصد کره زمین تجزیه و تحلیل می کند.در حال حاضر، گرمایش مناطق قطب شمال با سرعتی دو برابر از دیگر نقاط کره زمین صورت می گیرد.

لازم نیست در فضا باشید تا اثرات تغییرات آب و هوا را مشاهده کنید. شما و نزدیکترین کرانه ساحلی به محل سکونت تان با خطرات زیر مواجه هستید:

افزایش سطح دریا: جوامع ساحلی که ۳۸ درصد جمعیت جهان را در بردارند، می توانند در اثر وقوع سیل و احتمالا ویرانی آسیب ببینند.

ذوب “آینه” قطبی: بدون بازتاب نور و گرما توسط برف و یخ، گرمای بیشتری جذب زمین شده و باعث تسریع گرمایش در همه جا می شود.

شرایط وخیم آب وهوا: درحالیکه ذوب یخ های شمالگان جریان های جتی قطب شمال را مختل می سازد ممکن است خشکسالی، گرما و سیلاب ها افزایش یابند.

کوچ ماهی ها: آب های شمالگان چنان با سرعت در حال تغییرهستند که باعث کوچ ماهی ها شده و در شیلات که برای ساکنان محلی حیاتی هستند اختلال ایجاد می کند.

آتش سوزی جنگل ها: زمستان های خشک تر شعله ها را شایع تر می سازند.

ذوب سردخاک: لایه یخی زیر خاک شمالگان در حال آب شدن است، و احتمالا باعث انتشار میلیاردها تن گازهای گلخانه ای در جو می شود.

چه کاری از دست شما برمی آید؟

هر اقدامی برای کاهش میزان انتشار کربن، حتی در محل زندگی تان می تواند به کُند کردن روند ذوب یخ های شمالگان کمک کند. اگر در یک منطقه ساحلی زندگی می کنید، جامعه شما می تواند برای مقابله با افزایش سطح دریا اقداماتی را پیش گیرد.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا