سیاست و اقتصاد

سیاست پولی چیست ؟و چه کاربردی دارد؟

سیاست پولی سیاستی است که بانک‌های مرکزی برای افزایش اشتغال و تنظیم نرخ تورم انجام می‌دهند که می‌تواند شامل تغییر حجم پول، تغییر نرخ بهره و یا تغییر شرایط اعطای تسهیلات بانکی باشد.

سیاست پولی شامل دو نوع انبساطی و انقباضی می‌شود که در نوع انبساطی آن بانک مرکزی برای افزایش تقاضای کل و در نتیجه افزایش اشتغال، اقدام به افزایش حجم پول از طریق اقداماتی مانند خرید اوراق قرضه دولتی می‌کند. این سیاست زمانی می‌تواند مفید واقع شود که اقتصاد دارای ظرفیت‌های خالی باشد و به اصلاح در رکود به سر ببرد.
سیاست پولی انقباضی در شرایطی به کار برده می‌شود که بانک مرکزی تشخیص دهد فشار تورمی بیشتر از حد است به همین دلیل برای کاهش تورم، بانک‌مرکزی اقدام به فروش اوراق قرضه به اشخاص می‌نماید و یا اینکه شرایط اعطای تسهیلات بانکی را مشکل تر می‌کند تا حجم نقدینگی در جامعه کاهش یابد و از میزان تورم کاسته شود.
اینکه سیاست پولی مفید خواهد بود یا خیر مانند تمام مباحث اقتصاد محل مناقشه است.
برای مثال جان مینارد کینز، اقتصاددان به نام بریتانیایی استفاده از سیاست پولی در زمان رکود را بی‌اثر می‌داند و همواره از سیاست‌های مالی دفاع می‌کند. به‌طور کلی موثر بودن سیاست پولی به وضعیت اقتصاد بستگی دارد اما مسلم است که آن دسته از بانک‌های مرکزی که توانسته‌اند در طول سالیان دراز نرخ تورم کشورشان را در سطحی معقول ثابت نگه دارند را می‌توان در اعمال سیاست‌های پولی موفق نامید.

 

منبع: تهران امروز

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا