انرژیانرژی تجدید پذیرسیاست گذاری انرژی
موضوعات داغ

روند کاهش قیمت انرژی های تجدیدپذیر

روند کاهش قیمت انرژی های تجدیدپذیر به طوری که از ارزان ترین انرژی فسیلی پایین تر بوده است.

 

روند کاهش قیمت انرژی خورشیدی به طوری بوده است که هزینه برق حاصل از PV خورشیدی در مقیاس شهری در دهه منتهی به سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد کاهش یافته است.

 

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر که هزینه‌های کمتری نسبت به رقابتی‌ترین گزینه سوخت فسیلی داشته‌اند، در سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است. ۱۶۲ گیگاوات (GW) یا ۶۲ درصد از کل تولید برق تجدیدپذیر اضافه شده در سال ۲۰۱۹ هزینه کمتری نسبت به ارزان‌ترین گزینه جدید سوخت فسیلی داشته است.

هزینه‌های تولید برق تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که هزینه‌های فناوری‌های تجدیدپذیر نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. انرژی متمرکز خورشیدی (CSP) 16 درصد، باد خشکی ۱۳ درصد، باد فراساحلی ۹ درصد و PV خورشیدی ۷ درصد کاهش یافت. با هزینه ها در سطوح پایین، انرژی های تجدید پذیر به طور فزاینده ای هزینه های عملیاتی زغال سنگ موجود را نیز کاهش می دهند. انرژی‌های تجدیدپذیر کم‌هزینه به کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه یک موقعیت تجاری قوی برای تأمین انرژی زغال‌سنگ گذشته در تعقیب اقتصاد صفر خالص می‌دهد. فقط اضافه شدن پروژه های تجدیدپذیر جدید در سال ۲۰۲۰، اقتصادهای نوظهور را تا ۱۵۶ میلیارد دلار در طول عمرشان صرفه جویی می کند.

The cost of renewable energy is falling. Image: Renewable Power Generation Costs in 2020, IRENA

کاهش هزینه انرژی های تجدیدپذیر حاکی از کاهش ۱۶ درصدی هزینه‌های تمرکز فناوری انرژی گرمایی خورشیدی است – سیستم‌هایی که از آینه‌ها برای انعکاس و تمرکز نور خورشید بر روی گیرنده استفاده می‌کنند. هزینه پروژه های بادی خشکی ۱۳ درصد و پروژه های بادی فراساحلی ۹ درصد کاهش یافت. فتوولتائیک خورشیدی (PV) – تبدیل نور به الکتریسیته با استفاده از مواد نیمه رسانا – هزینه های پروژه تا ۷ درصد کاهش یافت. ایرنا گزارش داد که هزینه برق حاصل از PV خورشیدی در مقیاس شهری در دهه منتهی به سال ۲۰۲۰ ۸۵ درصد کاهش یافته است. گزارش ایرنا همچنین انرژی آبی، زمین گرمایی، بیوانرژی و گرمای تجدیدپذیر را پوشش می دهد.

………

…..

Savings from a clean energy transition. Image:
Renewable Power Generation Costs in 2020, IRENA

نظر نویسنده: آنچه اکنون دلیل عدم سرعت بیشتر نصب و بازسازی نیروگاه های قدیمی با انرژی های نو است دیگر قیمت آن نیست این چالش حل شده است و سرعت افزایش پیدا کرده است اما چالش های ظریب دسترسی این نوع نیروگاه ها و مدیریت شبکه انرژی باقی مانده است که در مورد اول نیاز به نصب بیشتر ظرفیت های تجدیدپذیر هستیم زیرا در تمام زمان ها این نوع نیروگاه ها در مدارنیستند مانند سولار در شب و یا باد در زمان سکون باد و دیگر انواع آن … و دیگر بدلیل تنوع و ظریب دسترسی متنوع تر از نیروگاه فسیلی نیاز به مدیریت و سیاست گذاری پیچیده تر و داشتن تیم های متخصص بیشتر است اگر چه نرم افزارهای مدیریت انرژی کار را بسیار آسان و در دسترس کرده اند.

البته در کشورهایی که دارای منابع سوخت فسیلی زیاد هستند بدلیل ارزان بودن سوخت نیروگاه فسیلی، ارزان تر بودن انرژی تجدیدپذیر قابل ادراک نیست و در واقع از سال ۲۰۲۰ به بعد عدم شیفت بسمت انرژی های تجدید پذیر دیگر از حالت آمادگی برای آینده نزدیک و آماده کردن زیرساخت ها در این کشورها تبدیل به از دست دادن فرصت ها و سوزاندن ثروت ملی شده است اگر نتوانند حرکت جدی داشته باشند.

جنگ روسیه و اوکراین اگر چه مقداری نیروگاه های هسته ای و زغال سنگی را باز به مدار اضافه خواهد کرد اما سرعت رشد تجدیدپذیر ها بمراتب بیشتر خواهد شد. زیراکه دولت های دیگر شاید مستقیما در این جنگ شرکت نداشته باشند اما اکنون تمام کشورها و ملت های دنیا در مبارزه و راه حل یافتن برای چالش های  جدی افزایش قیمت و کمبود انرژی فسیلی و غذا  همراه با به خطر نیفتادن امنیت هستند که رسیدن به این توازن نیاز به تدبیر و دانش بیشتر در زمینه مدیریت انرژی و غذا و نگرش نو و بروز در خصوص امنیت و مباحث بین رشته ای است.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا