غذاهاغذاها و آشپزی ملل و کشورها
موضوعات داغ

کنایه اقبال الممالک درباره معلومات آشپزی فرنگی مصدق!

«اگر تحصیلات شما در مالیه هم مثل معلوماتی باشد که در آشپزی به دست آورده‌اید، برای این مملکت باید گریست!»

 

مصدق درباره آشپزی برای یکی از شخصیت‌های سیاسی در خاطراتش می نویسد: «این غذا (غذایی فرانسوی به نام کرم رانورسه) را یک روز پرستارم ماری ترز در پاریس جلو تخت خوابم درست کرده بود، ولی از میزان آمیختن شیر و تخم مرغ چیزی به خاطر نسپرده بودم. این بود که مقدار شیر که زیاد بود با تعداد تخم مرغ‌ها تناسب نداشت و دوستم اقبال برای اینکه من از جای خود حرکت نکنم، دستور داد اجاقی از سنگ پهلوی چادر درست کردند و مشغول کار شدم.

نظر به اینکه هیزم تر بود و خوب نمی سوخت و مقدار شیر هم با تعداد تخم مرغ ها متناسب نبود تا وقت صرف ناهار حاضر نشد. عصر هم باز مقداری هیزم آوردند که تر بود و اقبال الممالک با نی قلیان به آتش فوت می کرد و تا وقت شام به این کار مشغول بود که باز هم دسر حاضر نشده بود.

روز بعد، باز اول وقت از همان رقم هیزم آوردند و ظهر که سر دیگ را برداشتند شیر را به همان شکلی دید که روز پیش در دیگ ریخته بود، که این بار از کوره در رفت و گفت: «اگر تحصیلات شما در مالیه هم مثل معلوماتی باشد که در آشپزی به دست آورده‌اید، برای این مملکت باید گریست!»

مصدق، خاطرات و تالمات، ص ۷۴.

……………………………………..

مستند ‘مصدق، نگاهی دیگر’
این فیلم اثر فیلم‌ساز فقید هدى صابر، حاصل گفت‌وگوی او با شمار زیادی از نزدیکان نخست‌وزیر دولت ملی ایران در ابتدای دهه سی، دکتر مصدق، در دوران تبعید و حصر در روستای احمدآباد پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا پایان حیات رهبر نهضت ملی ایران است.

 

…………

سفید -سیاه -خاکستری …………

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا