انرژیدسته‌بندی نشدهسیاست گذاری انرژی

آینده انرژی برق در جهان و ایران وآنچه در راستای واقعی سازی قیمت برق بایستی انجام شود.

آینده انرژی برق در جهان و ایران  وآنچه در راستای واقعی سازی قیمت برق بایستی انجام شود.

 

سید محسن مدنی، مشاور مدیرعامل شرکت پیمان خطوط شرق عنوان کرد: گسترش استفاده از برق منجر به دو برابر شدن تقاضای این انرژی تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد. این امر عمدتا ناشی از افزایش تقاضای ساختمان ها و استفاده از برق به عنوان منبع انرژی در خیابان هاست.

وی تصریح کرد: رشد برق در دنیا تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ رسیده و به دو برابر مقدار فعلی خواهد رسید اما برای خاورمیانه و کشور ایران رشد برق در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰۰ درصد می رسد که نیازمند برنامه ریزی گسترده ای جهت تامین این مقدار می باشد. چنان که می بایست چند برابر حجم کنونی تولید برق نامی در کشور (حدودا ۸۰ گیگا وات) یعنی حدود ۲۸۰ گیگاوات را تامین می نماییم که با در نظر گرفتن ضریب دسترسی نیروگاه های تجدیدپذیر این عدد چند برابر و نزدیک به ۹۰۰ گیگاوات ظرفیت نامی خواهد بود. لذا راهکاری جز مردمی شدن صنعت برق در بخش تولید، توزیع و فروش برق) و واگذاری به بخش خصوصی نیست.

مدنی افزود: میزان درآمد صنعت برق در ایران نسبت به حجم تولید آن بسیار پایین تر از استانداردهای جهانی است و عملا انرژی به عنوان یک کالای ارزشمند در اقتصاد ایران شناخته نمی شود که این امر بزرگترین مشکل پیش روی در سرمایه گذاری های مستمر و با حجم بالا برای گذار از انرژی و واقعی سازی قیمت با قیمت های رقابتی مبتنی بر ساز و کار بازار و ایجاد توازن است.

وی ادامه داد: نکته اساسی این است که اگر هر نهادی تصمیم به واقعی سازی قیمت برق داشته باشد، می بایست روشن نماید که با چه روشی و چه رهیافتی این اختلاف بین قیمت واقعی برق (حال از هر روش محاسباتی با قیمت کنترلی) را پر خواهد کرد و رابطه تصمیمات آن نهاد با واقعیت موجود در رهیافت های سیاست گذاری انرژی روز دنیا چیست؟

 افزایش پلکانی قیمت برق، اعاده حیثیت از شاغلان حوزه انرژی، تصحیح مشکلات عایق بندی در ساختمان ها، ارائه یارانه برای بهینه سازی انرژی در صنعت و خانه، بالا بردن بودجه انرژی های تجدیدپذیر و … ، از جمله اقدامات اولیه برای واقعی سازی قیمت انرژی برق هستند.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا