غذاها و آشپزی ملل و کشورها

روز شکرگزاری در آمریکا

روز شکرگزاری در ایالات متحده زمانی برای گردهم آمدن خانواده و دوستان، و صرف غذایی سنتی و شکرگزاری برای برخورداری از چیزهای خوب در زندگی است. این مراسم همچنین می تواند وسیله ای برای خدمت به دیگران در جامعه نیز باشد.

این تعطیلی که در ایالات متحده در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار می شود، ریشه در جشن های برداشت محصول دارد که در ١۶٢١ در ایالتی که اکنون به عنوان ماساچوست شناخته می شود آغاز شد. سرخپوستان وامپانواگ به مهاجران انگلیسی آموختند که چگونه ذرت و دیگر محصولات بومی را بکارند و به آنها شیوه شکار کردن و ماهیگیری را نیز یاد دادند. مستعمره نشینان سرخپوستان نیکوکار وامپانواگ را برای جشن به صرف بوقلمون، اردک و غاز وحشی، ماهی و صدف، ذرت، سبزیجات و میوه های خشک دعوت کردند. سرخپوستان برای آنان گوشت گوزن آوردند.

مردم هنوز هم در روز شکرگزاری از محصولات بومی آمریکا استفاده می کنند: بوقلمون، سس کرانبری، پوره سیب زمینی، و تارت کدو تنبل برای دسر، ولی اهالی هر منطقه ایالات متحده تنوع خاص خود را در تهیه خوراک به کار می بندند.

در طول تاریخ روز شکرگزاری در آمریکا در روزهای متفاوتی جشن گرفته می‌شد. در دوره پدران بنیان‌گذار آمریکا تا دوره آبراهام لینکلن تاریخ برگزاری جشن از یک ایالت تا ایالتی دیگر متفاوت بود. در اوایل قرن نوزدهم، آخرین پنجشنبه ماه نوامبر به عنوان روز شکرگزاری شناخته می‌شد. همچنین در سال ۱۸۶۳ بعد از اعلام روز شکرگزاری توسط آبراهام لینکلن و برای اولین بار تمامی ایالت‌های آمریکا با هم و در یک تاریخ این روز را جشن گرفتند.

در سال ۱۹۳۹ و با تغییر روزها و زمان، ماه نوامبر بجای ۴ پنجشنبه، ۵ پنجشبه‌ای شد و این اتفاق مصادف شد با دوره‌ای که آمریکا از یک رکود بزرگ اقتصادی رنج می‌برد. به همین دلیل فرانکلین دلانو روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفت چهارمین پنجشنبه نوامبر را به عنوان روز شکرگزاری انتخاب کند، به این دلیل که با برگزاری زودتر این جشن، فرصت کافی برای تاجرها جهت فروش محصولاتشان تا کریسمس وجود خواهد داشت و شاید این روش کمکی به کشورش جهت خروج از رکود اقتصادی شود (در همین دوره عقاید عموم مردم بر این بود که تبلیغات محصولات برای کریسمس، تا قبل از جشن روز شکرگزاری کار پسندیده‌ای نیست)

در نهایت و در سال ۱۹۴۱، ریاست جمهوری آمریکا با همراهی کنگره طرحی را ارائه کردند تا روز شکرگزاری از سال آینده (۱۹۴۲) به بعد در یک تاریخ ثابت جشن گرفته شود. در همین راه، تاریخ روز شکرگزاری همانند یک قانونی فدرالی شده و به تاریخ ثابت امروزی آن یعنی چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر هر سال تغییر یافت.
با این حال تا چندین سال بعد هم در ماه‌های نوامبری که ۵ پنجشنبه‌ای می‌شدند، باز هم تعدادی از ایالت‌ها از همان روش قدیمی آخرین پنجشنبه استفاده می‌کردند. به عنوان مثال ایالت تگزاس تا سال۱۹۵۶ همین کار را ادامه داد.

share.america.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا