محیط زیست

اقداماتی که می توان برای محافظت از اقیانوس انجام داد

اقداماتی که می توان برای محافظت از اقیانوس انجام داد

بنا بر تخمین دانشمندان، برای پاسداری از ماهی ها و گیاهان دریایی، ۳٠ در صد از اقیانوس ها باید مورد محافظت قرار بگیرند. اما در حال حاضر کمتر از ۳ در صد از اقیانوس ها تحت محافظت قرار دارند.

مناطق حفاظت شده دریایی (MPAs) مکان های امنی  را برای گیاهان و انواع موجودات دریایی از جُلبک ها و سخت پوستان بسیار کوچک گرفته تا پستانداران تنومند فراهم می آورند. این مناطق همچنین به حفظ موانع طبیعی مانند صخره های مرجانی، باطلاق ها و زمین های مرطوب و پوشیده از درختان و گیاهانی که در رسوب های شور دریایی می رویند کمک می کنند. این موانع سپر محافظی را برای اراضی ساحل در برابر طغیان دریا هنگام بروز طوفان ها و دیگر بلایای طبیعی ایجاد می کنند.

اقیانوس

خطرها کدامند؟

در گزارشی که به تازگی توسط سازمان ملی اقیانوس و جوشناسی ایالات متحده انتشار یافته، هشدار داده شده است که سفیدشدگی صخره های مرجانی در اقیانوس های اطلس و آرام رو به افزایش است و این صخره ها در معرض خطر فوری قرار دارند. اسیدی شدن اقیانوس نیز زیان های خاص خود را به بار می آورد. اسیدی شدن حاصل افزایش گازهای گلخانه ای، به ویژه دی اکسیدکربن (CO2) است که نیروگاه های برق با استفاده از سوخت زغال سنگ، اتومبیل ها و سایر منابع منتشر می کنند.

افراد می توانند برای کاستن از چنین مخاطراتی دست به اقدام بزنند. شما حتی اگر نزدیک به دریا هم زندگی نمی کنید می توانید کاری انجام دهید. هر کدام از عادات زیر می تواند به محافظت از منابع ارزشمند دریایی کمک کند:

۱. هنگام خریدن ماهی برای خوردن از رهنمودهای پایداری پیروی کنید تا شرکت هایی که به طور غیر قانونی ماهیگیری می کنند، نتوانند به کسب خود ادامه دهند.

٢. استفاده از کیسه های پلاستیکی را برای خرید با کار بردن کیسه هایی که می توان دوباره از آنها استفاده کرد، به کمترین حد برسانید.

۳ . از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا آلودگی ناشی از انتشارات برخاسته از اتومبیل ها را کاهش دهید.

۴. در مصرف آب و برق صرفه جو باشید.

۵ . اشیاء پلاستیکی و دیگر فرآورده های مشابه را برای بازیافت کنار بگذارید.

۶ .از اقدامات دولت برای ایجاد مناطق حفاظت شده دریایی حمایت کنید.

٧. با کار داوطلبانه یا کمک مالی به سازمان های غیردولتی که خود را وقف محافظت از دریا و پایداری کرده اند یاری دهید. با کسب آگاهی بیشتر، ببینید چگونه می توانید به محافظت از اقیانوس ها کمک کنید.

share.america.gov

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا