تحلیل و یادداشتجهان وطنی

هواپیمای «روز قیامت»؛ همراه پنهان جو بایدن در سفر به اروپا نشانه چیست؟

تحلیل نویسنده : سید محسن مدنی

هواپیمای «روز قیامت»؛ همراه پنهان جو بایدن در سفر به اروپا نشانه چیست؟

 

نشریه تایمز لندن فاش کرده است که در سفر اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هواپیمای نیروی هوایی آمریکایی موسوم به «روز قیامت» که به عنوان مرکز فرماندهی اضطراری در صورت وقوع جنگ هسته‌ای عمل می‌کند، همراه با ناوگان ریاست‌جمهوری ایالات متحده به اروپا پرواز کرده است.

به گزارش این نشریه این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که با نام مستعار «دیده‌بان شب» نیز خوانده می‌شود، روز پنجشنبه در حال فرود در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی میلدنهال در سافک انگلستان مشاهده شده است.

جو بایدن و گروهی از دستیاران ارشد او روز پنجشنبه در تلاش برای حمایت از جبهه مشترک غربی متشکل از کشورهای اروپایی در برابر روسیه و همچنین بررسی پیامدهای احتمالی جدید اقدام مسکو در حمله ماه گذشته به اوکراین به بروکسل سفر کردند.

هواپیمای «روز قیامت»، هواپیماهای ارتقا یافته‌ای است که به گونه‌ای طراحی شده تا در صورت حمله هسته‌ای شانس بقای بسیار بالایی داشته باشند. این هواپیما که اصطلاحا «پنتاگون متحرک» نیز نامیده می‌شود (از این نظر که به طور منظم در سفرهای وزیر دفاع آمریکا او را همراهی می‌کند) امکان کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا در هر نقطه از جهان را فراهم می‌کند.

این هواپیما در برابر انفجارهای هسته‌ای مقاوم است و امواج الکترومغناطیسی ناشی از انفجارهای اتمی و همچنین بمب های حرارتی بر آن اثری ندارند. به گفته نیروی هوایی آمریکا این هواپیما همچنین دارای پیشرفته‌ترین سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای است.

هواپیمای ئی-۴ توسعه یافته از سال ۱۹۷۴ و در میانه جنگ سرد در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار گرفته است و تنها چهار فروند از آن در ناوگان هوایی ایالات متحده وجود دارد. تنها آمریکا و روسیه در جهان از چنین هواپیماهایی برخوردارند.

این هواپیما هرچند «مخفی» به شمار نمی‌رود، با این حال به ندرت به صورت رسمی از آن صحبت می‌شود. از این لحاظ این هواپیما در نقطه مقابل هواپیمای رئیس جمهوری آمریکا «ایرفورس وان» قرار دارد که از داخلی مجلل و تشریفاتی برخوردار است و مقامات ارشد کاخ سفید با آن جابجا می‌شوند.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اقدامی تلافی‌جویانه به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط کشورهای غربی، دستور داده بود تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور به حالت «آماده باش» درآیند. اقدامی کم‌سابقه که موجب بروز نگرانی‌ها درباره استفاده کرملین از سلاح اتمی شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، نیز به تازگی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته است روسیه می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای خود در پاسخ به «تهدید وجودی» استفاده کند.

اما تحلیل:

بر حسب تاریخ، زمانی از سلاح های کشتار جمعی با قدرت بمب هسته ای یا هیدروژنی و غیره توسط دولت ها بصورت رسمی استفاده می شود که دلیلی برای انتقام بزرگ وجود داشته باشد وپیروزی محرز باشد ، مثلا در زمان استفاده امریکا علیه ژاپن تقریبا نتیجه جنگ مشخص شده بود و آلمان در ۲ می ۱۹۴۵ تسلیم شده بود اما حمله اتمی به ژاپن در جواب حمله به بندر پل هاربر در ۶ و ۹  اوت ، ۱۹۴۵ برای نقطه پایان جنگ و تسلیم کامل متحدین و شکل دادن نظام جدید بین الملل بود و عملا پس از ان بین متفقین تفرقه ایدئولوژیک ادامه پیدا کرد که جنگ سرد نام گرفت.

اکنون آغاز یک جنگ فرسایشی و هوشمند در منطقه اوراسیا و خاورمیانه است که مقدمه آن از سال ۲۰۱۱ با بهارعربی و ۲۰۱۴ با حمله روسیه به شبه جزیره کریمه شروع شده بود. پس تهدید اتمی روسیه و به پرواز درآمدن هواپیمای قیامت پنتاگون یک جنگ لفظی برای یک درگیری طولانی است که می تواند شامل جنگ های کلاسیک،جنگ های نامتقارن و چریک شهری، جنگ های نیابتی و اطلاعاتی و همچنین جنگ های چون استفاده از بمب های الکترومغناطیس علیه شهر ها برای فلج کردن مدنیت طرف مقابل باشد.

بیش از هر زمانی جای جنبش عدم تعهد و شخصیت های کاریزماتیک آن خالی است که با تنش زدایی مقداری فشار و بخار حبس شده در این دیگ بخار را خارج کنند و باعث تلطیف فضا بشوند.

 

انچه مهم است دوران دوقطبی گذشته است و شوروی دیگر وجود ندارد و با وجود قدرت های چون چین، هند، برزیل و… کار آمریکا برای اجماع حرکت جهانی به رهبری خود سخت است و همه اینها نشانه هایی است که ادامه پیدا کردن یک جنگ گرم طولانی را در مناطق مختلف نشان می دهد.

تهدید هسته ای به تنهایی یک گزاره بسیار تهاجمی است که نمی توان آن را یک بلوف درنظر گرفت، نشانی از عزم جدی طرفین در ادامه منازعات و دندان نشان دادنی جدی است.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا