دانش و تاریخ سیاسی

حزب سیاسی چیست

حزب سیاسی چیست؟

حزب در سیاست سازمانی سیاسی است که به دنبال تأثیرگذاری در حکومت است، این تأثیرگذاری معمولاً از طریق نامزد کردن کسانی با دیدگاه‌هایی همسو با حزب برای کسب مسئولیت‌ها و مناصب سیاسی صورت می‌پذیرد. احزاب در فعالیت‌هایی نظیر کارزارهای انتخاباتی، پژوهش‌های آموزشی و یا اعتراض‌های سیاسی مشارکت می‌جویند. احزاب معمولاً به دنبال به کار بستن ایدئولوژی خاص یا دیدگاهی مشخص هستند که با اهدافی معین در ساختار و برنامه هایشان ذکر شده است و باعث پدیدآیی افرادی با اهداف یکسان حول محور حزب می‌شود.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

حزب سیاسی گروهی سازمان یافته است که هدف اصلی آن کسب قدرت سیاسی و مناصب حکومتی برای رهبران و اعضای خود می باشد. معمولاً احزاب سیاسی (Political Party) که به دلیل نسبتاً نو بودن آن در بین نهادهای سیاسی از سوی دانشمندان سیاسی به عنوان گل سرسبد این نهادها تلقی شده برای متمایز کردن خود از سایر احزاب دارای یک ایدئولوژی هستند.

رهبران و اعضای احزاب سیاسی با التزام به ایدئولوژی حزب که مجموعه ای از ارزش ها و اصول سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است ضمن آن که خود را از سایر احزاب متمایز می کنند، روش اداره جامعه توسط حزب خود را نیز به شهروندان نشان می دهند. احزاب سیاسی با اعلام ایدئولوژی خود به مردم می گویند که چنان چه در انتخابات به اعضای آن ها رأی دهند، شیوه اداره امور نیز آن طوری که در اصول سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایدئولوژی این احزاب ترسیم شده، خواهد بود. احزاب سیاسی با گروه های فشار و ذی نفوذ تفاوت اساسی دارند. گروه های فشار بر خلاف احزاب سیاسی که در پی به دست گرفتن قدرت برای رهبران و اعضای خود هستند، بیشتر در پی تأثیر گذاری بر روند جریان امور اداره جامعه می باشند. در حالی که احزاب سیاسی برای انتخابات، نامزدهای خود را مشخص و معرفی می کنند. گروه های فشار و ذی نفوذ معمولاً نامزدهایی برای مناسب عمومی کشور به اسم خود معرفی نمی کنند، بلکه برخی مواقع تنها به حمایت از نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب اکتفا می نمایند.

 

در نظام های سیاسی مردم سالار، اولین کارکرد احزاب سیاسی، گزینش نامزدهای مناسب برای حضور در انتخابات مختلف به منظور کسب مناصب سیاسی و نیز هدایت مبارزات انتخاباتی است. هم چنین احزاب سیاسی پس از پیروزی در انتخابات نقش عمده ای در تعیین افراد مورد نظر خود برای مناصب انتصابی در ساختار دولت ایفا می کنند. علاوه بر این احزاب سیاسی به منظور اجرای سیاست های مورد نظر خود نقش عمده ای در هماهنگی روزانه فعالیت ها و تصمیمات سیاسی رهبران و اعضای خود که در مناصب انتخابی و انتصابی دولت جا گرفته اند، بر عهده دارند. اصول احزاب این وظیفه را از طریق برگزاری مجامع عمومی و نیز ساختار رهبری فراکسیونی در مجلس اعمال می کنند. اگر چه احزاب سیاسی ممکن است در زمان انتخابات برای جذب آراء اعضا و هواداران خود شعارها و برنامه های مطلوب آن ها را مطرح کنند، اما پس از پیروزی در انتخابات احتمال دارد که ترجیحات احزاب به طور کامل با خواسته های حامیان آن ها مطابقت نداشته باشد.

………………………………………………………

منبع: همشهری آنلاین

ویکی پدیا

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا