تحلیل و یادداشت

خانم هیلاری کلینتون همه چیز آماده است، شما از اکنون ریس جمهور هستید..!!(انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا)

خانم هیلاری کلینتون همه چیز آماده است، شما از اکنون رئیس جمهور هستید…!!

 

مقدمات انتخابات آمریکا در حال اجرا است و کاندیدهای نهایی دو حزب عمده آمریکا مشخص شده اند، هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه.

هیلاری کلینتون در کارنامه خود سناتوری و وزیر امورخارجه امریکا و همچنین بانوی اول کاخ سفید را دارد و دونالد ترامپ سرمایه دار جنجالی آمریکایی که او رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان ترامپ و مؤسس تفریحگاه‌های ترامپ است.

اما با نگاه به انتخابات های گذشته و علی الخصوص دو انتخابات گذشته آمریکا شرایط انتخابات به گونه ای است که ویژگی های ریس جمهور آینده مشخص است و باید کسی را کاندید آن مشخصات نمود و توانست برای او رای و محبوبیت جمع آوری و کسب نمود.

در انتخابات ۲۰۰۸، آمریکا شرایطش به گونه ای بود که مردم به شدت منتقد سیاست های جنگ طلبانه بوش بودند و به تغییر می اندیشیدند که کلمه تغییر یا change کمپین انتخاباتی اوباما را فراگیر کرد.

همچنین زمانی بود برای بالابردن وجهه حقوق بشری ایالات متحده آمریکا و شیوه انتخاباتی آمریکا، که انتخاب شدن یک سیاه پوست می توانست نماد موفقی برای این امر باشد آن هم با رقیب هایی که آنقدر موجه و باهوش نبودند.

 

اما اکنون زمان چیست و آمریکا به چه رئیس جمهوری نیاز دارد؟

این که امریکا نیاز به تصحیح سیاست های قبلی اش دارد امر تازه ای نیست بلکه امروز آمریکا نیاز به ادامه سیاست های اوباما دارد که همان مشی کارزارهای دیپلماسی است، آمریکا به جنگ های دیگری چون افغانستان و عراق نیاز ندارد اگر چه روش های اوباما به مذاق خیلی از آمریکایی ها و اسرائیل و علی الخصوص جمهوری خواهان خوش نیامده است اما آنها خوب می دانند که اقتصاد و شرایط کنونی کشور و یا متحدشان، مساعد جنگ نیست و هم اینکه پیامدهای جنگ چه از نظر دشمن سازی و هم به دلیل نداشتن دلیل موجه برای جنگ بسیار مخرب خواهد بود.

امروز آمریکا به یک اوبامای قاطع تر و متمایل تر به نیروی نظامی و  جمهوریخواهان نیازمند است و همچنین کسی که وجهه ی اول او دیپلماتیک و سیاسی باشد نه جنگ طلبانه و نظامی.

درسال ۲۰۱۳ بر سر نزاع بین کنگره و سنا و کاخ سفید در خصوص بیمه درمانی و اختلافات آن دولت امریکا با تعطیلی مواجه شد و حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولتی به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند و بعضی دیگر از کارمندها بدون حقوق در کار حاضر می شدند.

قطعا اوباما عنصر اصلا مطلوبی برای جمهوری خواهان نیست و او بیشتر مطلوب شرایط کنونی امریکا است نه سنت های آمریکایی، سنت های آمریکایی بر او اثر دارند اما او جایگاه خاص و نزدیکی در این فرهنگ سیاسی ندارد او یک اضطرار است و او یک اضطراری خواهد بود. او نماینده واقعی از فرهنگ سیاسی آمریکا نیست.

اما هم حزبی او هیلاری کلینتون، کارنامه ای جمهورخواهانه دارد که بعدها دموکرات شده است و از سخت گیری بیشتر علیه ایران و برنامه هسته ای ایران سخن می گوید و همچنین در دور دوم ریاست جمهوری بخاطر یکسری اتفاقات و اختلافات از دولت اوباما جدا شد و در کابینه دوم او حضور نداشت،

مقامات وزارت خارجه آمریکا می گویند، کلینتون در عرصه سیاست های خارجی مانند سیاست برخورد با چین یا روسیه، کره شمالی و استراتژی گفتگو با هند مهره کلیدی است. هیلاری کلینتنون در این زمینه تابع بیل کلینتون همسر خود و رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکاست. و شاید همین موضوعات نتیجتا باعث عدم همکاری دوباره او و عدم تمایل اوباما به او در پست وزارت خارجه بود.

البته می توان فرض کرد که وزیر خارجه بودن توسط هیلاری رادهام کلینتون یک نوع رزومه سازی برای او برای این روزها بود و اینکه او نباید بعد از رزومه سازی برای خودش به همکاری با اوباما ادامه می داد  و طراحان سیاسی دموکرات هم حتما این امر را بیشتر می پسندند که  او باید متفاوت با اوباما باشد و نه یک عضو کابینه او. بطوریکه تفاوت او به سمتی باشد که یک همگرایی و یک وفاق برای گروه های مختلف امریکا ایجاد کند .

هم دموکرات باشد و هم قسمی از آرای موثر جمهوریخواهان را بتواند به خود اختصاص دهد.

جمهوریخواهان و صاحبان آرای معلقی که دل خوشی از اظهارات جنجالی و خنده دار ترامپ ندارند و در غیاب یک کاندید منطقی به هیلاری کلینتون فکر می کنند، یک کلید برای پیروزی داخلی او درانتخابات و هم بدست آوردن حمایت های خارجی است.

برای اثبات ادعای خود، بگذارید به تحلیل سی ان ان اشاره کنم سی ان ان در گزارشی می نویسد : “بعنوان مثال، کلینتون در سال ۲۰۱۰ از تلاش‌ها برای تشدید چشمگیر تحریم‌های ایران جانبداری کرد و این اقدامات دیپلماتیک موجب شد که شورای امنیت سازمان ملل با ۱۲ رأی موافق در مقابل ۲ رأی مخالف به افزایش تحریم‌های ایران رأی دهد.

این شبکه آمریکایی ادامه داد که یکی از وجه تمایزاتی که می‌توان برای کلینتون بعنوان رئیس‌جمهور احتمالی آمریکا قائل شد این است که او نه خود را جنگ‌طلب و نه طرفدار صلح می‌داند و درعوض برای مدت‌ها به صورت قاطعانه هر دو این صفات را دارا بوده است و از مداخله نظامی در عراق، لیبی، افغانستان و سوریه حمایت کرده است و از طرف دیگر برای انتقاد کردن از حملات پهپادهای سیا در قلمرو پاکستان هیچ‌گونه واهمه‌ای نداشت.”

 

کلینتون خود را در چه غالبی به مردم آمریکا معرفی می کند؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۴، در ویدئوی کوتاهی که پیام او را مبنی بر نامزدی در انتخابات سال ۲۰۱۶ در بر می‌گیرد، خانم کلینتون می‌گوید «آمریکایی‌ها هر روز، به قهرمان نیاز دارند، و من می‌خواهم همان قهرمان باشم». هیلاری کلینتون ۶۸ ساله، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و همسر بیل کلینتون، رییس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، در ویدئویی که منتشر کرده تصریح کرد، مردم آمریکا پیش از این در روزهای سخت اقتصادی به سختی تلاش کرده‌اند و جنگیده‌اند اما هنوز هم باد موافق برای کسانی می‌وزد که در طبقات بالاتر قرار دارند.

HilaryCartoon

بله در ذهن او و طراحان پشت پرده انتخاباتی ، او بعنوان یک قهرمان باید جلوه کند اما قهرمان درمقابل چه کسی و یا چه شرایطی، چرا او بجای یک سوپر قهرمان از یک مصلح و تغییر دهنده صحبت نکرده است؟

 زیرا اوباما همان تغییر دهنده بوده است اما او در مقابل چه شرایطی باید قهرمان باشد :

  • معضلات و اختلافات با اسراییل
  • بحران تروریسم و خاورمیانه
  • بیکاری و افول اقتصادی در آمریکا
  • بحران حمل آزاد اسلحه
  • اختلافات با اتحادیه اروپا
  • ستیز جدید آمریکا با روسیه  چین و ایران …

هیچ کدام اینها به یک قهرمان بزرگ نیاز ندارد، بلکه نقاط ضعف او زمانی نادیده گرفته خواهد شد که او یک رقیب چون ترامپ داشته باشد و با رفتار های جنجالی و غیر عقلانی خود آینده خطرناک و وخیم را برای آمریکا ترسیم کند. بله او اگر رقیب قدرت مند و محبوب خود را بتواند شکست دهد می تواند قهرمان امریکایی ها شود .

اگر او بتواند ذهن کسانی که دراردوگاه سیاست های عوامگیرانه ترامپ گیر افتاده اند را به سمت خود هدایت کند و آنها را از عاقبت شوم انتخاب شدن ترامپ اگاه سازد، حتما بعنوان یک قهرمان آمریکا را از سقوط در سیاست های خطرناک پوپولیستی نجات داده است.

 

زن و سیاست های کلان آمریکا

امروزه ما شاهد تبلیغات فراوان برای نقش آفرینی یک زن درسیاست های دولت امریکا هستیم یک زن مقتدر شاید یک مدل دیگر از مارگارت تاچر بانوی آهنی و محافظه کار انگلیس و نخست وزیر سابق این کشور .

اما پاسخ گویی سخت است که بگوییم رای آوردن یک سیاه پوست برای ریاست جمهوری در آمریکا مشکل تر است یا یک زن؟!

مهم این است که ما اکنون یک زن بعنوان کاندیدا داریم و نه یک سیاه پوست، پس نیازی نداریم که به این سوال پاسخ بدهیم.

نمونه ای از سعی هالیوود برای نقش آفرینی یک زن در تصمیم گیری های کلان و دست اول آمریکا در سریال خانم وزیر که محصول ۲۰۱۴ است مشخصا دیده می شود.

Madam_Secretary_(CBS)_Logo

خانم وزیر نام سریالی داستانی-سیاسی است که از دسامبر ۲۰۱۴ از شبکه سی بی اس آمریکا پخش شد. مورگانفریمن  تولید کننده این سریال است. این سریال داستانی، زندگی شخصی و سیاسی خانم وزیر امور خارجه آمریکا می‌باشد . قسمت ۱۵ و ۱۶ از فصل اول این مجموعه بر اساس تحولاتی داستانی مرتبط با ایران می‌باشد که در نهایت سفر خانم وزیر به ایران و کمک او به دولت ایران در شناسایی توطئه کودتا باعث بهبود روابط دو کشور ایران و آمریکا می‌شود.

collagehillaryclintontealeoni0728-300x224

تیا لئونی در نقش الیزابت مک کورد ،وزیر امورخارجه آمریکا

همسر الیزابت استاد دانشگاهی است که قبلا خلبان نیروی هوایی بوده است و اکنون استاد دانشگاهی است که با سازمان CIA  همکاری دارد و در عملیات های حتی برون مرزی آنها شرکت می کند.

داستان تلاش یک زن موفق است که سعی می کند توازنی بین خانواده و کار و استرس های روزمره برقرار کند.

بعضی سایت ها ارتباط معنایی این سریال را به هیلاری کلینتون منتفی می دانند و بیشتر آن را به وزیر خارجه پیشین امریکا مادلین آلبرایت مرتبط می دانند که اتفاقا در قسمتی از این سریال نقش آفرینی کرد.

albrit

MS-CAST-517x343

عکس یادگاری بازیگران این سریال با مادلین آلبرایت

 

اما داستان درگیری های یک خانم وزیر میانه رو است که تمایل به مذاکره دارد اما ناآشنا با جنگ نیست و از نیروی نظامی بخوبی بهره می برد

خصوصیاتی که می توان در ژست های هیلاری کلینتون دید و بحران های که او با انها مواجه بوده است بسیار شبیه بحران های این سریال است. بحران لیبی ، ایران ، کره شمالی ، اسرایل و رفتارهای اقتدار گونه جدید روسیه.

 

نظرسنجی واشینگتن پست  و منفورترین کاندیدهای ریاست جمهوری

در مقطع کنونی نظرسنجی های مختلفی صورت می گیرد تا معلوم شود کدام یک از این دو کاندیدا از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر برخوردار هستند. تمام نظرسنجی های صورت گرفته نشان دهنده رقابت نزدیک میان کلینتون و ترامپ هستند. یکی از جالب ترین نتایج در نظرسنجی جدید واشینگتن پست و ای بی سی نیوز رخ داده که موید این نکته است که هر دو کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری در میان مردم منفور هستند و مردم به آنها علاقه ای ندارند. نمودار زیر نتیجه این نظرسنجی را نشان می دهد.

212

در این نظرسنجی که از میان افرادی که برای رای دادن ثبت نام کرده اند، انجام شده، پرسیده شده که دیدشان نسبت به کلینتون و ترامپ چگونه است و آیا موافق یا مخالف آنها هستند؟

۴۱ درصد از رای دهندگان دیدی مثبت نسبت به کلینتون دارند، در حالی که ۵۷ درصد از آنها دیدی منفی نسبت به وی دارند. در این میان ۴۶ درصد به شدت دیدی منفی نسبت به وی دارند. در مقابل ۴۰ درصد از رای دهندگان دیدی مثبت به ترامپ دارند و ۵۷ درصد از آنها دیدی منفی نسبت به وی دارند که از این میان ۴۵ درصد به شدت مخالف وی هستند.

اما زمانی می توان شاخص دقیق تری پیدا کرد که بدانیم در سال های اخیر دید خود جمهوری خواهان هم نسبت به حزب خودشان بدتر شده است. هم اکنون ۶۸ درصد از جمهوری خواهان دیدی مثبت نسبت به حزب خودشان دارند، در مقابل دموکرات ها رضایت بیشتری از حزب خودشان دارند و ۸۸ درصد از آنها موافق حزب هستند.

این عدم رضایت عمومی گسترده از حزب جمهوری خواه در کنار کاهش رضایت اعضای حزب در سال های اخیر نشان دهنده بروز مشکلاتی در این حزب است. مشکلاتی که منجر به تهی شدن حزب از سیاستمداران توانمند و مقبول می شود و افرادی همچون دونالد ترامپ، زمامداران حزب می شوند.

در ادامه نظرسنجی واشینگتن پست از رای دهندگان پرسیده شده است اگر انتخابات امروز برگزار شود به چه کسی رای خواهند داد؟ ۴۶ درصد از رای دهندگان ترامپ را انتخاب کرده اند و ۴۴ درصد حامی کلینتون هستند. ۵ درصد هم گفته اند به هیچ کدام رای نخواهند داد.

 

بگذارید نکات منفی هیلاری کلینتون را بررسی کنیم :

هیلاری کلینتون نقاط ضعفی هم دارد که جمهوری خواهان روی آن حساب باز می کنند. کمپین هیلاری کلینتون هنوز نتوانسته است پیام انتخاباتی ویژه و جذاب داشته باشد. این ایراد کمپین در سال ۲۰۰۸ هم بود که در مقابل پیام «تغییر» توسط اوباما قافیه را باخت. او می گوید که دغدغه مسائل زنان را دارد و برای حمایت از طبقه متوسط آمریکایی به جنگ جمهوری خواهان می رود. مسائل زنان اگرچه مهم است و زنان هم او را بر رقبای خود ترجیح می دهند، اما جمهوری خواهان خانم کلینتون را به چالش گرفته اند که چرا بنیاد کلینتون کمک های مالی کشورهایی مانند عربستان را قبول می کند، درحالی که این کشورها از جمله ناقضان حقوق زنان هستند. همینطور کلینتون چطور می تواند نماینده طبقه متوسط آمریکایی باشد در حالی که خانه اش در نیویورک میلیون ها دلار می ارزد، با جت خصوصی مسافرت می کند و برای هر سخنرانی حداقل ۲۰۰ هزار دلار دستمزد می گیرد.

جمهوری خواهان در عین حال هیلاری کلینتون را به «بی صداقتی» متهم می کنند و او را با بحران های پیدا و پنهان مرتبط می دانند. آنچه که در مورد پاک شدن سرور شخصی خانم کلینتون و ای میل هایی که خودش ادعا می کند شخصی بودند (و جمهوری خواهان می گویند معلوم نیست و باید چک می شدند) آخرین نمونه از این جنس است که در طول دوران فعالیت های سیاسی خانواده کلینتون وجود داشته است.

کمک های خارجی به بنیاد خانواده کلینتون حتی زمانی که او مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده داشت، کشته شدن ۴ دیپلمات آمریکایی در کنسول گری این کشور در شهر بن غازی کشور لیبی سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ و همینطور داستان های رابطه اقتصادی برادرش با «تری مک آلیف» فرماندار فعلی ویرجینیا و یکی از افراد نزدیک به خانواده کلینتون، موارد جدیدی هستند که مستقیم به سمت وی نشانه می روند.

خلاصه نکات منفی :

۱-    نداشتن شعار مشخص در کمپین و تجربه؟

۲-    دغدغه مسائل زنان، اما گرفتن کمک مالی از عربستان سعودی که ناقض حقوق زنان است.

۳-    ثروت بالای کلینتون ها و متهم شدن به نداشتن دغدغه های اقشار متوسط آمریکا

۴-    دست مزد بالا

۵-    روابط خارجی بنیاد کلینتون با کشورهای عربی در بنیاد کلینتون

۶-    ضعف در سیاست خارجی، بعنوان مثال حادثه کشته شدن دیپلمات های آمریکا در بنغازی لیبی

۷-    عدم صداقت هیلاری کلینتون و پوشاندن اطلاعات و عدم شفافیت

۸-    فعالیت های اقتصادی نزدیکان او

 

خب آیا او باید برای ریاست جمهوری این نواقص را رفع کند ؟

اگر چه او باید برای کسب آرای بیشتر معایب خود را کم یا دلایلی برای رفع آنها بیابد یا عنوان کند، اما رقیب او کیست؟ و آیا او در مقابل حریف خود اصلا نیازی به رفع معایب خود دارد و یا فقط  کافی است با قدرت از محاسن خود بگوید  و بجلو برود.

بگذارید مختصر جواب دهیم

“سناتور روبیو نامزد کوبایی تبار جمهوری خواهان در یک مناظره گفت است : اگر بحث بر سر تجربه باشد هیچ فردی در جمع نامزدهای جمهوری خواهان به اندازه هیلاری کلینتون با تجربه نیست.(این گفته قبل از انتخاب نهایی کاندیدهای دو حزب بوده است) برای همین این جا بحث از تجربه نباید باشد و به همین خاطر بی تجربه بودن ترامپ در سیاست، یکی از بزرگترین نقاط منفی او در انتخابات سراسری خواهد بود.”

بله ، ترامپ هیچ گاه سیاستمداری رسمی و حرفه ای نبوده است.

وقتی بحث از زنان و حقوق بشر و حقوق اقلیت ها می شود، اگر گفته های جنجالی ترامپ نبود می توانست خود را مبرا از نداشتن توجه و درک درست در مقوله زنان بداند. او بارها علیه مسلمانان، اقلیت ها و پناه جویان به بدی صحبت کرده است، تنفر شدید ایجاد کرده است. پس خانم کلینتون زیاد نگران این نباید باشد که او را مرتبط با عربستان سعودی ِ زن ستیز بدانند. او می تواند بگوید ما بارها به سعودی تذکر داده ایم و انها در حال اصلاح هستند.

ثروت کلینتون در مقابل ثروت ترامپ جایی از سوال در خصوص علت بالا بودن ثروت خانواده کلینتون نمی گذارد ،علی الخصوص که ثروت ترامپ قسمی از آن از طریق کازینو ها و قمارخانه های او است درحالیکه وجهه بنیاد کلینتون بسیار بالاتر است.

ضعف درسیاست خارجی هم اگر چه منتقدان علی الخصوص جمهوریخواه  علیه هیلاری کلینتون اعلام می کنند

اما درمقابل او کسینجر یا چرچیل یا حتی شوهر خود او بیل کلینتون نیست، درمقابل یک شخصیت کاملا غیر مطلع درسیاست خارجی بنام دونالد ترامپ است و یا باید رای دهندگان امریکایی رای ندهند و یا چه معتقد و چه غیر معتقد به دانش و تجربه هیلاری کلینتون برای فرار از فاجعه دونالد ترامپ به سمت هیلاری کلینتون دست دراز کنند که آمریکا را مانند یک قهرمان بقول خودش نجات دهد.

درباره صداقت و مباحث اخلاقی و نزاکت و وجهه داشتن بعنوان یک رییس جمهور هم نیاز آنچنانی به صحبت نیست و نتیجه مشخص است. اگر هیلاری صادق نیست آیا ترامپ شخصی صادق و راستگو است؟!!!!

جمهوریخواهان بصورت سنتی با اسرائیل رابطه خوبی دارند ولی دفاع های هیلاری کلینتون از اسرائیل هم بر کسی پوشیده نیست و علاوه براین او چهره ی مستقل تری نسبت به ترامپ در برخورد با اسراییل دارد چون مذهب ترامپ یک فرقه از یهودیت است و داماد او که به احتمال زیاد مغز متفکر کمپین او است یک یهودی ارتودکس است که خانوادگی جز کمک کنندگان به اسراییل هستند .

و دختر ترامپ ، دایانا ترامپ درسال ۲۰۰۹ به فرقه یهودیت ارتودکس گروید و با کشنر ثروت مند و حامی قوی اسراییل ازدواج کرد .

خب آیا ما کسی را که مستقل تر نسبت به یهودیان و لابی آنها باشد بعنوان آلترناتیو داریم؟  خیر. انتخاب بین اوباما و کلینتون نیست، انتخاب بین هیلاری کلینتون و ترامپ است.

 

ترامپ خود جزیی از کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون

GTY_trump_wedding_clintons_jef_150806_12x5_1600

عکس یادگاری مراسم ازدواج ترامپ

 

عملا می توان ادعا کرد که ترامپ خواسته یا نا خواسته خود جزیی از کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون است. و به زیرکی و لمپنیسم توانسته است آرای جمهوریخواهان اقتدارگرا را بسمت خود بکشاند و برای خود چهره ای نه کارزیماتیک اما خاص ایجاد کند که چهره های دیگر جمهوریخواه که توان مقابله با یک زن دموکرات را داشتند را به حاشیه بکشاند

بله او بخوبی جاده را برای هیلاری آماده کرده است. اما از کجا معلوم که او نتواند هیلاری کلینتون را شکست دهد؟ و رئیس جمهور آمریکا گردد.

برای جواب این سوال به سیستم انتخاباتی آمریکا نگاهی می اندازیم .

 

سیستم انتخاباتی آمریکا

نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا سیستمی منحصر به فرد است که شاید کمتر کسی در جهان با قوانین و نحوه انتخاب رییس جمهوری آمریکا آشنایی داشته باشد .
برای مثال شاید کمتر کسی بداند که در آمریکا به رغم بسیاری از سیستم های دموکراتیک رای گیری بر مبنای ” کالج های انتخاباتی ” صورت می پذیرد. با توجه به وابستگی حزبی اعضای کالج های انتخاباتی نتیجه نهایی در واپسین ساعات روز رای گیری مشخص می شود ، چون طبیعتا انتخاب بر اساس لیست های حزبی است و هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال ( حداقل ۲۷۰ رای الکترال از ۵۳۹ رای الکترال) را در تمامی ایالات از آن خود کند به پیروزی می رسد.

در واقع قانونگذاران امریکایی با انتخاب سیستم “کالج های انتخاباتی”تلاش داشتند تا بین دولت فدرال و حکومت ایالات نوعی تعادل بر قرار سازند. بدین طریق که در ضمن حفظ مشارکت عموم مردم در انتخابات، به ایالات دارای جمعیت کمتر حق حضور بیشتری داده شود و انتخاب رییس جمهوری مستقل از کنگره و بدون نفوذ آن به اجرا درآید.

هدف از این کار این بود که رییس جمهور انتخابی، از نهایت استقلال عمل برخوردار شود و از نفوذ سیاسی گروه ها و باند های پیدا و پنهان قدرت مصون بماند.
از سوی دیگر قانونگذاران آمریکایی تلاش داشتند تا هر چه بیشتر عرصه انتخاب رییس دولت فدرال یا همان رییس جمهور را از توده گرایی و پوپولیسم به دور نگاه دارند.در این صورت کمتر فردی می توانست با شعارهای فریبنده و اغواکننده بر سرنوشت کشور مستولی شود.

مسیر پیروزی هیلاری کلینتون برای رسیدن به کاخ سفید حتما از رقیب جمهوری خواه ش راحت تر است. از سال ۱۹۹۲ و آغاز ریاست جمهوری بیل کلینتون تا ۲۰۱۲، در شش انتخابات پشت سر هم، ۱۸ ایالت شامل سه ایالت غربی موسوم با پاسفیک (مانند کالیفرنیا)، ایالت های شمال شرق آمریکا (مانند نیویورک و پنسیلوانیا)، اکثر ایالت های مرکزی شمال شرقی (مانند ویسکانسین) و مرکزی (مانند ایلی نوی) به همراه شهر واشنگتن دی سی به دموکرات ها رای داده اند که روی هم رفته ۲۴۲ رای الکترال را شامل می شوند. این درحالی است که ۱۳ ایالت در جنوب (مانند تگزاس) و ایالت های مرکزی شمال غربی (مانند مونتانا و وایومینگ) که از سال ۱۹۸۸ همواره به جمهوری خواهان رای داده اند تنها ۱۰۲ رای اکترال رای شامل می شوند. از میان ۱۹۴ رای اکترال باقی مانده، خانم کلینتون برای پیروزی تنها به ۲۸ رای الکترال احتیاج دارد. و به عنوان مثال اگر او تنها از میان ۱۹ ایالت باقی مانده بتواند در فلوریدا پیروز شود که ۲۹ رای اکترال دارد، ۴۵ مین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. ضمن اینکه او در ایالت هایی مانند آرکانزا که ایالت بیل کلینتون است (بیل کلینتون دو بار فرماندار آرکانزا بود) یا نوادا که یک اقلیت تاثیرگذار دارد یا ویرجینیا که فرماندار فعلی اش دموکرات و رئیس کمپین انتخاباتی هیلای کلینتون بوده است و یا ایندیانا که در سال ۲۰۰۸ به اوباما رای داد و همچنین اوهایو که هم در سال ۲۰۰۸ و هم در ۲۰۱۲ به اوباما رای داد شانس خیلی خوبی برای پیروزی خواهد داشت.

و این را هم باید دانست که هر نفری که در هرایالت بیشترین رای را بیاورد آرای نفر دوم هم به نام او خوانده می شود و آن ایالت به نام آن کاندیدا ثبت می شود.

مثلا اگر ایالتی ۱۵ رای الکترال داشته باشد ، و نفر اول ۹ عدد و نفرد دوم ۶ عدد رای کسب کند، تمام ۱۵ رای به نام برنده محاسبه خواهد شد.

باتوجه به این سیستم که نخبگان سیاسی به کاندیدهای ریاست جمهوری رای خواهند داد ، کاندیدای که رفتار عوام فریبانه داشته باشد از شانس کمتری برخوردار است و مورد قبول و پسند نخبگان سیاسی نیست حتی اگر اکثریت رای مردمی را هم داشته باشد. یعنی تعداد نخبگانی که حاضر هستند ترامپ را بعنوان ریس جمهور برگزینند بمراتب براساس یک فرمول ساده و منطقی کم خواهد وآن فرمول سیاست نخبه گرای آمریکاست.

اگر چه احتمالات همیشه وجود دارند

 

نماد تبلیغاتی هوشمندانه هیلاری کلینتون

اعلام نامزدی “هیلاری کلینتون ” برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نماد تبلیغاتی او، با واکنش‌های گسترده در پایگاه‌های اجتماعی روبرو شده است. نماد تبلیغاتی هیلاری کلینتون که عبارت است از حرف لاتین “H” به رنگ آبی که از داخل آن تیری قرمز رنگ به شکل افقی رد شده است و شبیه به یکی از علائم راهنمایی – رانندگی است که نشان دهنده مسیر رفتن به سوی بیمارستان است، با انتقاد و تمسخر از سوی بسیاری از کاربران توییتر مواجه شد. برخی گفته اند که این علامت، شباهت زیادی به شعار شرکت حمل و نقل “فیدِکس” دارد؛ و این درحالیست که روزنامه نگار بخش “بیزنس اینسایدر” در روزنامه ” وال استریت جورنال ” نوشت: برخی معتقدند که این نماد را می توان به سادگی با آرم یک حزب فاشیست مجارستانی در دوران جنگ جهانی دوم، مقایسه کرد.

14firstdraft-hillary-logo-tmagArticle-v3

 اما به نظر نگارنده این نماد بسیار هوشمندانه و با درک از وضعیت سیاسی کنونی امریکا شکل گرفته است. وضعیت سیاسی امریکا به گونه ای است که اختلافات جناحی دموکرات و جمهوری خواه به نقاطی بحرانی رسیده و این اختلافات تا تعطیلی دولت فدرال را نیز رقم زد. امریکا در این برهه نیاز به رئیس جمهوری دارد که بتواند این اختلافات عمیق را کاهش داده و سنتزی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان برقرار سازد. در وضعیت فعلی، هیلاری کلینتون قرمز-آبی مناسب ترین گزینه برای پر کردن این شکاف های عمیق خواهد بود.

محبوبیت ترامپ حتی اگر ریس جمهور نشود نشانه چیست؟

محبوبیت ترامپ که باعث شده است او تا این نقطه پیش برود و کاندید نهایی جمهوریخواهان شود نشانه وجود تمایلات انزوا طلبانه جدید درآمریکا است، آنجا که او می گوید که باید دیوار امنیتی قوی تری بین آمریکا و مکزیک ساخته شود و از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

نشانه دیگر ،خوی فرصت طلبی و جاه طلبی آمریکایی هاست که بصورت یک فرهنگ اجتماعی است از زمانی که اکتشاف خود را برای زندگی بهتر و ثروت در آمریکا شروع کردند.

این امر نشان می دهد که چه میزان افرادی با خصوصیات ترامپ داری مقبولیت هستند و آن خصوصیات، نه تنها ناراحت کننده نیست برای آمریکایی ها بلکه برای یک قشر وسیع دارای درجه ای از اهمیت است که حاضرند رئیس جمهور آینده آمریکا دارای این خصوصیات و اهداف باشد

ترامپ نماینده بسیاری از خوی های آمریکایی است که سعی شده است کمتر دیده شود، او نماینده جاه طلبی آمریکایی کاملا عریان است.

 

نتیجه گیری

با بررسی اطلاعات بالا می توان نتیجه گر فت احتمال ریاست جمهور هیلاری کلینتون بسیار بسیار بالاست و آمریکا خود را برای ریاست جمهوری یک زن آماده کرده است.

و این نشان از این است که سیستم پیچیده سیاسی آمریکا مستقل و کمتر متکی به شخص است و کارتل ها و لابی ها هستند که  نقشی پررنگ درسیاست آمریکا بازی می کنند.

آمریکا خط مشی دیپلماسی اوباما را ادامه خواهد داد اما نظامی گری آمریکا پررنگ تر خواهد شد .اما نکات منفی که می توان به آن اشاره کرد که سیستم سیاسی آمریکا نتوانسته است چرخش نخبگان را رعایت کند و خانواده کلینتون همیشه صندلی های مهمی را درحال اشغال کردن هستند.

 

کلینتون و ترامپ هیچ کدام ریس جمهورهای قوی و متفکر و محبوب نیستند هر دوی آنها اضطراری برای حال آمریکا هستند ،حال سیاسی آمریکا اصلا خوب نیست و این را از پرورش ندادن مهره های قوی سیاسی میتوان مشاهده کرد. اما با وجود جمع کثیری از نخبگان علمی واقتصادی وسیاسی در آمریکا این مشکل فرصت بسیار بزرگی برای پیشی گرفتن روسیه و چین از آمریکا نیست، آنچه می توان امیدوار بود که اتحادیه اروپا سیاست مستقل تری از آمریکایی اتخاذ کند که دچار ضعف رهبری است تا بتواند در روابط بین الملل توازن جدیدی شکل گیرد.

 

نویسنده : سید محسن مدنی

 

منابع :

http://tabyincenter.ir

irdiplomacy.ir

wikipedia.com

 

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا