ویژه های جهان وطنی

خون تازه پوپولیسم در شریان‌های فاشیست قرن ۲۱

آیا ظهور سیاستمداران افراطی زمینه‌ساز فاشیسم می‌شود؟

 

گروه جهان
ورود دونالد ترامپ به دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، نگرانی‌های پیشین را جدی‌تر کرده است. اما این مساله یعنی ظهور پوپولیسم تنها به مرزهای امریکا نمی‌شود بلکه به اعتقاد صاحب نظران سیاسی، طیفی رو به رشد درحال ظهور در صحنه سیاست جهان است که شامل ملی‌گرایی راست‌گرا، سوسیال دموکراسی پوپولیسم است. از این رو به نظر می‌رسد که چهره بیشتر عقلانی سیاست در جهان درحال تغییر است.
بر همین اساس «پیتر بیکر» گزارشگر نیویورک‌تایمز در کاخ سفید در گزارشی سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «آیا فاشیسم درحال احیا شدن است؟». بنا بر نوشته او بسیاری از منتقدان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا او را با «آدولف هیتلر» و «بنیتو موسولینی» قابل مقایسه می‌دانند. او در یکی از سخنرانی‌هایش از موسولینی نقل قول کرد و گفت: «بهتر است یک روز مانند شیر زندگی کنیم تا اینکه ۱۰۰سال همچون یک گوسفند روزگار بگذرانیم.»
«ویلیام اف. ولد» فرماندار سابق ماساچوست برنامه مهاجرت ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان را با واقعه «کریستال ‌ناخت» به معنای «شب وحشت» در سال۱۹۳۸ قابل مقایسه دانسته است. در آن واقعه نازی‌ها به خانه‌های یهودیان و مشاغل و کسب و کار آنها در آلمان یورش بردند و جمع زیادی از آنان را کشتند.
اما هواداران ترامپ چنین قیاسی را غیرمنصفانه و تاکتیکی برای اتهام‌زنی می‌دانند که هدفی جز سیاه‌نمایی محافظه‌کاران و ترساندن رای‌دهندگان امریکایی دنبال نمی‌کند. بسیاری نیز معتقدند که با وجود تمام رفتارهای رعب‌انگیز ترامپ هنوز هم نمی‌توان او را یک فاشیست قلمداد کرد.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا