محیط زیست

گیاهان مفید برای تصفیه هوا

گیاهان مفید برای تصفیه هوا

سازمان فضایی آمریکا(ناسا ) اعلام کرده است که براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات بهتر است برای فضای ۱۷۰ مترمربع از ۱۵ تا ۱۸ گیاه خانگی با اندازه مناسب در گلدان های ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری استفاده شود. این گیاهان هر چه انبوه تر رشد کنند بهتر هوا را تصفیه می کنند.

فضای تنفسی هر فرد محدوده ۱۷ تا ۲۳ متر مربع اطراف او را در بر می گیرد. این معمولا فضایی است که هر فرد چندین ساعت برای کار کردن، تماشای تلویزیون یا خوابیدن در آن می ماند.

گیاهانی که در این فضا گذاشته می شوند قادر به اضافه کردن رطوبت، حذف بیوگازها و مواد شیمیایی و بی اثرکردن آلودگی های میکروبی هستند. اتاق هایی که پر از گیاه هستند نسبت به اتاق های با گیاه کم، آلودگی میکروبی و قارچی در آنها ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر است.

به اعتقاد کارشناسان این شرایط در فضای باز نیز صادق است .

ˈ اسکندر مختاری ˈ مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران دراین مورد به ایرنا گفت: برگ درختان با جذب گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا به کاهش آلودگی هوا کمک می کند . همچنین در زمان بارش این ذرات معلق از روی برگ آنها شسته می شود و این امر تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت هوا دارد.

وی اظهارداشت: گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند، همچنین به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می کنند.

وی افزود: برگ درختان در فرایند فتوسنتز ، سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن و آمونیوم تولید شده در هوا و بخشی از دی اکسید گوگرد و ازون که مولد قسمتی از مشکلات آلودگی هوا و اثرات گلخانه ای است ، از محیط خارج می کند.

اسکندری گفت: امروزه متخصصان و طراحان فضای سبز سعی دارند به جای این که فقط به سبز کردن زمین بپردازند با کاشت انواع درختان متناسب با کاربری آنها با شرایط اقلیمی و کارکردهای اکولوژیکی در هر شهر فضای شهر را سبز کنند ، توسعه فضای سبز می تواند ضمن ایجاد آرامش روحی برای شهروندان موجب تلطیف هوا شود.

*** نقش درختان سوزنی و پهن برگ در کاهش آلودگی هوا

اسکندری در مورد توان درختان سوزنی برگ در کاهش آلودگی هوا اظهارداشت: یک هکتار جنگل درختان سوزنی برگ در سال حدود ۱۶ میلیون متر مکعب هوا را جذب و معادل ۵ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم کربن را به مواد آلی تبدیل می کند. همچنین حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم اکسیژن آزاد می کند و به طور غیر مستقیم از طریق ذخیره انرژی بر کیفیت هوا تاثیر دارد.

وی در مورد درختان پهن برگ توضیح داد: درختان پهن برگ سبزینه بیشتری دارند و بدون شک سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارند، یک درخت در سال به طور متوسط ۲ کیلوگرم اکسیژن تولید می کند، میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلوگرم است و می تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین کند.

اسکندری افزود: یک درخت در مدت یک سال با انجام عمل تبخیر و تعرق به اندازه ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب را به صورت بخار از خودش متصاعد می کند.

وی گفت: درختان پهن برگ بیشتر از سوزنی برگ ها موجب افزایش رطوبت هوا می شوند و به همان نسبت هم در تعیین دمای منطقه نقش دارند به طوری که هوای یک منطقه درخت کاری شده می تواند تا ۱۱ درجه سانتیگراد خنک تر از یک منطقه بی درخت باشد.

ˈ فرهنگ قصریانی ˈ مدیر کل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مورد گفت :پهن برگ ها به دلیل سطح پهنی که دارد عمل فتوسنتز را بهتر انجام می دهند بنابراین نسبت به سوزنی برگ ها در مقابل آلودگی مقاومترند و هوا را پاک ترنگه می دارند. اما باید به این موضوع توجه کنیم که زمانی که پدیده وارونگی دما و آلودگی هوا در شهری مانند تهران رخ می دهد ، پهن برگ ها خزان کرده اند و عملا نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارند که در این میان نقش سوزنی برگ ها پر رنگ تر دیده می شود.

وی افزود : سوزنی برگ ها همیشه سبزند و در طول سال سبزینه دارند هم زیبایی محیط را تامین می کنند هم به عمل فتوستنز و کاهش آلودگی هوا کمک می کنند. برخی به کاشت درختان سوزنی برگ اعتراض دارند و معتقدند نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارند در حالی که یک اکوسیستم طبیعی زمانی کامل است که انواع و اقسام گونه ها را داشته باشد.

قصریانی گفت: برای فضای سبز شهری مانند تهران گونه های بومی پهن برگ مانند انواع داغ داغان ، بلوط ها و زالزالک ها که گونه های مقاومی هستند و چتر خوبی دارند پیشنهاد می شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه از این گونه ها در فضای سبز شهری کمتر استفاده شده که باید تلاش کنیم غنای گونه ای را بالا ببریم و به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.

مدیر کل زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاثیر گیاهان در کاهش آلودگی هوا به نوع گونه بستگی دارد ، در بین پهن برگ ها هم تعدادی برگ های پهن تری دارند برخی پهنی برگ آنها کمتر است، مثلا درختی مانند نارون یک پهن برگ است اما برگ های کوچکی دارد در حالی که توت یا چنار برگ های پهن بزرگی دارند از این رو تاثیر آنها نسبت به نارون بیشتر است.

تاکنون تحقیقات زیادی بر روی انواع گیاهان با هدف توانایی کاهش آلایندگی انجام شده و مشخص شده است گونه هایی مانند سرخس بوستون ، اسپاتی فیلوم ، دراسنا فرگرنس ، سرخس استرالیایی ، داوودی ، ژربرا دیزی، دیفن باخیا ، فیکوی بنجامین، شفلرا ، ارکیده دندروبیوم ، لاله ، گیاه عنکبوتی (ویتاتوم) ، نخل آرکا و پاپیتال نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا دارند.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا