تحلیل و یادداشت

ریاست جمهوی ترامپ ، بدتر از آنچه که فکر می کردیم.

ریاست جمهوی ترامپ ، بدتر از آنچه که فکر می کردیم.

 

چند روز دیگر دندان روی جگر بگذارید تا این سال دردناک ، پر از فساد ، مسخره ، ناخوشایند ، نامیمون و ننگین از زندگی مدنی کشورمان رخت بربندد.

همه ی ما سال ۲۰۱۷ را با این امید آغاز کردیم که ریاست جمهوری دونالد #ترامپ آنقدرها هم که می ترسیدیم بد نباشد. اما بدتر از آن شد که فکرش را می کردیم. آیا هرگز فکر می کردید رئیس جمهوری آمریکا برای توصیف شرکت کنندگان در راهپیمایی که برتری جویان سفیدپوست ، نئونازی ها و نژادپرستان سازماندهی کرده بودند از عبارت « افرادی بسیار خوب» استفاده کند؟

حتی فکرش را می کردید نماینده آمریکا در سازمان ملل با گردن کلفتی تهدید کند، هر کشوری در مجمع عمومی سازمان ملل بر خلاف خواسته واشنگتن رای بدهد نامش را به خاطر می سپاریم؟

آیا هرگز فکرش را می کردید دولت بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا نه تنها علم ، بلکه تجربه را رد کند و حقایق ساختگی جایگزین را مبنای تصمیم گیری های مهم قرار بدهد؟

می دانستیم ترامپ فردی خودشیفته و کم مایه است اما در نخستین روز ریاست جمهوری او ، دست کم این احتمال را می دادیم که آنقدر عاقل باشد که سنگینی باری را که بر دوشش گذاشته شد درک کند و شاید سوار کار شود. اما این اتفاق که نیافتاد هیچ ، بد از بدتر شد.

همه می دانند که رئیس جمهوری هر روز ساعت ها شبکه های خبری را تماشا می کند و با دیدن نمایش هایی که کورکورانه از او پشتیبانی می کنند ، سرخوش می شود و برنامه هایی که از او پاسخگویی می خواهند خشمگینش می کند. دستیارانش مجبور شده اند نشست های توجیهی امنیت ملی او را که هر روز اتفاق می افتد کوتاه تر و کوتاه تر کنند تا بلکه او را وادار کنند توجه کند. اعضای کابینه در چاپلوسی او از یکدیگر پیشی می گیرند.

ترامپ و هوادارانش جنگی بی امان ضد حقیقت براه انداخته اند تا هر ندای حیاتی و اثرگذار را نامشروع سازند. او با چماق « اخبار ساختگی» بر سر حقایقی می کوبد که فراخور نمی داند و نمی پسندند.
آیا نظام دموکراسی می تواند بدون در اختیار داشتن لغتنامه علم و دانش و تاریخچه پذیرفته شده رویدادها به فعالیت ادامه بدهد؟
داریم آزمایشی خطرناک انجام می دهیم تا به این مهم پی ببریم. برای آنکه پی ببرید دولت ترامپ چقدر منحرف است به این مورد توجه کنید: آمریکا از زمانی که بنیانگذاری شد نظارت و کنترل غیرنظامی ارتش را به عنوان مهاری در برابر ماجراجویی همچون یک گنج حفظ کرد. اما اکنون باید به سه ژنرال متکی باشیم – رئیس کارکنان کاخ سفید ، مشاور امنیت ملی ترامپ و وزیر دفاع کابینه ی او – تا این رئیس جمهور نادان و تندخو را از خارج از مسیر بازدارند.

هم پیمانان جمهوریخواه رئیس جمهوری در کنگره که از این قدرت برخوردارند قوه مجریه خارج از کنترل را مهار کنند ، همگی تسلیم و بله قربان گو شده اند. بسیاری از آنان به روشنی می بینند ترامپ به درد ریاست جمهوری نمی خورد اما از او پشتیبانی می کنند زیرا از خشم و غضب تشکیلات هراس دارند. تاریخ این فرصت طلبی را به خاطر می سپارد و خیلی سختگیرانه قضاوت خواهد کرد.
خویش و قوم پرستی ترامپ را فراموش کردم بگویم. او دختر و دامادش را مشاوران بلندپایه قرار داده و با جایگاهی که آنان دارند ، هیچ برخوردی شایسته نیست. دولت ترامپ نه تنها متخلف است بلکه هیچ عملکرد قابل دفاعی ندارد.

 

 

انتشاریافته در کانال کنسولگری ایران در مونیخ

 

https://www.washingtonpost.com/opinions/trumps-first-year-was-even-worse-than-feared/2017/12/25/b0991572-e753-11e7-ab50-621fe0588340_story.html

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا