سیاست و ملل و فرهنگ ها

سیستم سیاسی اتریش

پیش از سده‌های میانه، رومیان، اتریش کنونی را نوریکوم می‌نامیدند. نام اتریش از دوره شارلمانی باقی‌ماند. اتریش تا سالیان درازی هویت سیاسی مستقلی نداشت و در سده‌های میانه بخشی از شاهنشاهی روم بشمار می‌آمد.

سیاست و ملل و فرهنگ ها

در پایان سدهٔ ۱۳ رودلف هاپسبورگ بر اتریش کنونی چیره شد و خاندان هابسبورگ از آن به بعد تا قرن بیستم میلادی بر اتریش حکومت کردند. بعد از فروپاشی شاهنشاهی روم در سال ۱۸۰۶، امپراتوری اتریش تشکیل شد. در ۱۸۶۷ امپراتوری دوگانه اتریش-مجارستان شکل گرفت که بعد از شکست نیروهای مرکزی در جنگ اول جهانی به چند بخش تقسیم شد.

در ۱۹۳۳ انگلبرت دولفوس حکومتی با گرایش‌های فاشیستی برپا کرد. در ۱۹۳۸ هیتلر کشور اتریش را به آلمان منضم کرد. بعد از پایان جنگ دوم جهانی اتریش به اشغال متفقین درآمد و از ۱۹۵۵ به صورت جمهوری فعلی درآمد.

اتریش بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تاکنون یک جمهوری فدرال است. صدر اعظم و رئیس جمهور این کشور توسط مردم انتخاب می‌شود. پس از پیروزی [انقلاب اسلامی ایران] در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹م)، اتریش جزء اولین کشورهایی بود که دولت موقت ایران را به رسمیت شناخت. در این زمان روابط ایران و اتریش به‌علّت روشن نبودن برخی از مسائل دیپلماتک و وجود جوّ انقلابی، در حد معمول ادامه داشت. سفیر اتریش در تهران به‌عنوان سفیر اتریش در قاهره تعیین گردید. وی که دکتر کریستوف کورنارو (Christoph Cornaro) نام داشت و در دوران انقلاب در تهران بود در گزارشی به وزارت امور خارجه می‌نویسد که مسائل انقلاب تمامی فعالیّت‌های بازرگانی، اقتصادی و سیاسی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سیستم سیاسی اتریش

حکوت، مجلس، قانون اساسی و سایر اطلاعات در خصوص سیستم سیاسی اتریش

اتریش یک جمهوری پارلمانی است که بر پایه قوانین دمکراتیک و تفکیک قوا بنا شده است . بالاترین مقام حکومتی در دست رییس جمهور است. مدت هر دوره ریاست جمهوری شش سال است. مجلس از دو بخش شورای ملی و شورای ایالتی تشکیل شده است. اعضای این دو بخش وظیفه قانون گذاری را بر عهده دارند . صدر اعظم در مقام ریاست دولت ایالتی به انجام وظیفه می پردازد.

زیربنای حقوقی دولت اتریش

قانون اساسی فدرال،  قرارداد دولتی،  قانون بیطرفی همچنین عضویت در اتحادیه اروپا،  پایه و اساس قانونی جمهوری را بنا نهاده اند. اتریش از اول ژانویه ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا EU درآمده است.

شورای ملی

در حال حاضردر شورای ملی ۶ حزب وجود دارد : دو حزب دولتی به نام های حزب سوسیال دمکرات اتریش و حزب مردمی اتریش، حزب سبزها، حزب آزادی اتریش، گروه اشتروناخ و نیز حزب اتریش نوین وانجمن آزادی خواه  NEOS.

تقسیم بندی احزاب

 

حزب سوسیال دمکراتیک اتریش
SPÖ

۵۲ نماینده

حزب مردمی اتریش
ÖVP

۵۱ نماینده

حزب آزادی اتریش
FPÖ

۳۸ نماینده

سبزها
Die Grünen

۲۴ نماینده

اتریش نوین و انجمن آزادی خواه

NEOS

۹ نماینده

گروه اشتروناخ

Team Stronach

۶ نماینده

در حال حاضر ائتلافی از دو حزب سوسیال دمکرات و حزب مردمی اتریش بر این کشور حکومت می کنند. بر طبق قانون اساسی انتخابات بعدی شورای ملی در سال ۲۰۱۸ میلادی صورت خواهد گرفت.

استان ها

کشور اتریش از ۹ ایالت تشکل یافته است. وین پایتخت این کشور نیز جزء یکی از این ایالت ها به شمار می رود. هر یک از این ایالت ها توسط یک حکومت ایالتی اداره می شوند که در راس آنها شخص رییس جمهور فدرال قرار دارد.

austria_omoomi

ایالت                                مرکز ایالت

Vienna                                       وین

Styria                                       گراتس

Upper Austria                            لینتز

Salzburg                                سالزبورگ

Tyrol / in German                  اینسبروک

Carinthia / in German           کلاگن فورت

Niederösterreich                   سنت پولتن

Vorarlberg                                 برگنتز

Burgenland / in German       آیزن اشتات

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا