حقوق بشر
موضوعات داغ

شکنجه، کشتار سیتماتیک، ارسال سلاح های ممنوعه و کمک های اطلاعاتی هدیه فرنگ برای صدام

شکنجه، کشتار سیتماتیک، ارسال سلاح های ممنوعه و کمک های اطلاعاتی مجموعه ای کم نظیر از نقض حقوق بشر برای کمک به دیکتاتور عراق

با دستگیری یک افسر ارشد گارد ریاست‌ جمهوری عراق،گوشه‌ای دیگر از جنایات صدام معدوم در کشتار اسرای ایرانی فاش شد. به گزارش ایسنا، دکتر الجنابی، پژوهشگر عراقی با اعلام این خبر گفت: این افسر بعثی از جلادان ماشین جنایت جنگی صدام علیه مردم عراق و ایران است که در پرونده خود اوراق سیاه بسیار زیادی دارد. وی افزود: فرد دستگیر‌شده «سرهنگ عبدالرشید الباطن» نام دارد و بازپرس ویژه گارد ریاست‌جمهوری عراق در جنگ علیه ملت ایران بوده است. او ادامه داد: این سرهنگ بعثی به‌ خوبی به زبان فارسی و فرهنگ و تاریخ ایران مسلط است و قبل از شروع جنگ تحمیلی علیه ایران توسط استخبارات ویژه عراق و صدام برای تحصیل زبان فارسی به تهران اعزام می‌شود. وی می‌افزاید: سرهنگ عبدالرشید در بهار سال ۱۹۷۵ میلادی (اوایل دهه‌ ۵۰ شمسی) در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است و با شروع جنگ و تجاوز بعثی‌ها به ایران ماموریت می‌یابد اسرای ایرانی خط مقدم جبهه‌ها را بازجویی و از آنان کسب اطلاعات کند. این افسر بعثی عراقی که چند بار مستقیما به صدام معدوم گزارش داده است به ‌خاطر جنایات جنگی بی‌شمار خود به دریافت مدال و نشان از سردار نگون‌بخت قادسیه نائل شده است. عبدالرشید می‌گوید: به دستور فرماندهان ارشد ارتش و به‌ ویژه گارد ریاست جمهوری که از صدام دستور مستقیما داشتند بیش از هزار اسیر ایرانی را کشته‌ام. این جنایتکار جنگی در جریان بازجویی‌های خود اعتراف می‌کند که اسرای ایرانی را قبل از شهادت شکنجه‌های شدید می‌داده است به‌ طور مثال وی در خصوص یک اسیر ایرانی که براثر اصابت مین، پایش را از دست داده بود، می‌گوید: زمانی که این اسیر را بازجویی می‌کردم به‌علت مقاومتش شروع به قطع انگشتان دستانش کردم پس از قطع هر انگشت و به فاصله هر دو دقیقه پس از قطع، محل قطع‌شده را با فندک می‌سوزاندم تا این‌که تمام انگشتانش را بریدم اما مقاومت حیرت‌آور او که بسیار جوان هم بود مرا خشمگین ساخت و با اره پای او را نیز قطع کردم اما این اسیر ایرانی هیچ اطلاعاتی نداد. این جنایتکار جنگی که در پرونده‌اش کشتار و اعدام‌های فجیح شیعیان و اکراد عراقی نیز دیده می‌شود در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۵ و در سال پنجم جنگ نیز در یک قتل عام اسرای ایرانی ۲۲ رزمنده جمهوری اسلامی ایران را که همگی زیر ۲۰ سال سن داشتند با شلیک تیرخلاص برسرشان به شهادت می‌رساند. این اسیران همگی دست‌هایشان بسته بود و قربانی وحشیگیری این جنایتکار جنگی شده‌اند. دکتر الجنایی اضافه می‌کند: جنایات عبدالرشید الباطن در سال‌هایی به‌دستور صدام روی می‌داده است که رژیم منفور بعث مورد حمایت‌های قدرت بزرگ آمریکا، شوروی و کشورهای مدافع حقوق بشر اروپایی قرار داشته است. وی از قول این جنایتکار بعثی می‌گوید: سرهنگ عبدالرشید تایید می‌کند که صدام در اعدام بیش از ۴۵۰ اسیر ایرانی مستقیما و به اتفاق گروهی از همراهان همیشگی خود در تیم حفاظتش دست داشته است. او می‌گوید: بر روی برخی از اسرای تیرباران شده آهک یا مواد شیمیایی یا اسید می‌پاشیدم تا اثری از آنها باقی نماند. این بعثی جنایتکار تصریح می‌کند که تا آنجا که در جریان بوده است ماشین جنگی جنایات صدام معدوم شش هزار اسیر ایرانی را به‌شکل فجیعی به شهادت رسانده است.

همچنین دکتر «محمدالمشاط» آخرین سفیر بعثی‌ها در واشنگتن با بیان این مطلب که صدام مزدور آمریکا بوده است وی را خائن به آرمان‌های ملت‌های عربی و آرمان فلسطین توصیف کرد. المشاط در آخرین افشارگری خود می‌گوید: صدام به خوبی ارزش حمایت آمریکا از خود را در جنگ علیه ایران می‌دانست. وی گفت: آمریکا اطلاعات بسیار محرمانه‌ای از طریق ماهواره‌ها را در مورد تحرکات ارتش و سپاه ایران در میدان‌های جنگ به او می‌داد. تعدادی از مأموران نزدیک به طارق عزیز وظیفه داشتند این اطلاعات‌ را در اختیار صدام قرار دهند. «المشاط » با پرده برداشتن از تحویل محموله‌های بمب‌های‌ خوشه‌ای به رژیم صدام توسط ارتش ایالات متحده می‌گوید: این بمب‌های ممنوعه از طریق خاک کویت و عربستان و در یک مورد از اردن در اختیار صدام قرار گرفت که حجم آن از اواسط تا پایان جنگ با ایران چند برابر شد. وی هم‌چنین اعلام کرد: با موافقت آمریکا،از طریق فرودگاه نظامی فرانکفورت (پایگاه هوایی آمریکا در آلمان) محموله‌ بمب‌های شیمیایی که توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مشترکا تولید شده بود برای نبرد و استفاده علیه ایرانیان به صدام تحویل شد. این مقام سابق عراقی می‌گوید: صدام در چندین نوبت به «رامسفلد» وزیر دفاع کنونی آمریکا (از مقامات ارشد پنتاگون در زمان ریگان) و چندتن از مقامات آمریکایی نزدیک به لابی صهیونیست‌ها مقادیر زیادی پول و هدیه داده بود که تمامی آنها از طریق عوامل طارق عزیز به واشنگتن ارسال می‌شد. وی می‌گوید: صدام در خلال دیدار خود با مقامات نظامی پنتاگون،از بمب‌های مطلوب خوشه‌ای و شیمیایی که علیه رزمندگان ایرانی به‌کار رفت ابراز رضایت کرد. المشاط هم‌چنین از نقش طارق عزیز در تسلیح ارتش عراق به سلاح‌های کشتارجمعی پرده برداشت.

https://www.isna.ir/news/8709-11835/21

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا