دسته‌بندی نشده

لابی گری در سیاست چیست

لابی‌گری – : Lobbying یک عمل و حرفه ویژه است که منظور آن تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و نقطه نظر مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی است.

در برخی از کشورها دفترهای ویژه‌ای به نام «دفاتر لابی‌گری» وجود دارد که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیشبرد حمایت از یک دیدگاه خاص به‌وسیله نفوذ در دولت و افکار عمومی می‌پردازند.

لابی‌گرها با کمک و بکارگیری روش‌های حقوقی و مدیریت مفید روابط اجتماعی کوشش در رسیدن به اهداف خود دارند.

لابی : Lobby-به گروهی گویند که در اوضاع سیاسی کشوری از طرق مختلف قانونی سعی در اعمال نفوذ و پیشبرد دیدگاه خود را داشته باشد.

لابی از کلمه Lobbyrun به معنی راهرو استخراج شده‌است (از این رو الفاظی مانند لابی هتل لابی مجلس و…در اخبار و محاورات روزنامه نگاری به کار برده می‌شود). این واژه در ادبیات سیاسی به معنی اعمال نفوذ بر سیاست‌مداران بویژه بر نمایندگان مجالس است. اولین بار کلمه لابی و لابی گری در فرهنگ سیاسی ایالات متحده آمریکا بکار گرفته شد. لابی در ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده و فراگیر است.

در یک تعریف کلی، گروه‌های ذی‌نفوذ لابی به آن دسته از گروه‌هایی گفته می‌شود که برای تأثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی – اجتماعی و تامین منافع خاص خود عمل می‌کنند.

در این میان آنچه که یک گروه ذی نفوذ را از یک حزب مجزا می‌کند، بی‌علاقگی این گروه‌ها برای معرفی نامزد درانتخابات است. به عبارت دیگر در حالی که احزاب در تلاش هستند از طریق شیوه‌های مسالمت آمیز قدرت وارد ساخت قدرت شوند، گروه‌های فشار تنها به‌دنبال تأثیر گذاری بر دولتمردان و روند تصیم گیری هستند.

 

اصطلاح « لابی کردن» اما دقیقا از کجا آمده و آیا با «لابی» با همان معنای مصطلح در هتل ها و مجموعه های مسکونی ( ورودی هال مانند) نسبتی دارد؟

پاسخ این پرسش را می توان در کتاب « مارک و پلو» یافت؛ سفر نامه منصور ضابطیان در دورانی که همچنان روزنامه نگار بود. [ضابطیان البته در سال های اخیر با  برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش سیما شهرت بیشتری کسب کرده است. «مارک و پلو» داستان سفر به چند کشور دنیا با کمترین هزینه است و به قصد تشویق به سفر بدون بیم از صرف هزینه های بسیار نوشته شده و خوش بختانه مورد استقبال قرار گرفته است.]

در صفحه ۱۴۸ و در فصل مربوط به ایالات متحده آمریکا می خوانیم:

«نزدیک کاخ سفید یک هتل قدیمی هست به نام هتل ویلارد که لابی نسبتا بزرگی دارد. اتفاقا آنچه این هتل را معروف کرده همین لابی است. سال ها پیش رییس جمهوری وقت آمریکا عصرها که می خواسته خستگی در کند از کاخ سفید قدم زنان به هتل می رفته در لابی می نشسته و یک قهوه سفارش می داده است. بسیاری از مردم و صاحبان صنایع یا هنرمندان که مشکل داشته اند و دست شان به رییس جمهوری نمی رسیده این ماجرا را می دانستند. آنها میزهای اطراف رییس جمهور را رزرو می کردند و دو تا دوتا درباره مسایل مملکت طوری حرف می زدند که صدای شان به گوش رییس جمهور برسد  و غیر مستقیم روی او اثر بگذارد . حتی بعضی ها هم پیشتر می رفته اند و مستقیما با خود رییس جمهور گفت و گو می کردند و اصطلاح لابی کردن دقیقا از همین جا ریشه گرفته است.

 

………

منبع

ویکی پدیا

عصرایران

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا