انرژیانرژی تجدید پذیرتوسعه پایدارسیاست گذاری انرژی
موضوعات داغ

کپنهاگ پایدارترین (سبز ترین)شهر جهان

کپنهاگ، زوریخ، بریستول، لندن، سان فرانسیسکو، نیویورک، توکیو، برلین و سنگاپور جزو پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده‌ است.

آیا کپنهاگ پایدارترین (سبز ترین)شهر جهان است؟

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ به عنوان سبزترین شهر جهان معرفی شده است، اتوبوس‌های موجود در این شهر به جای استفاده از گازوئیل از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بیشتر جاده‌های این شهر به طور خاص برای دوچرخه سواری با دوچرخه‌های برقی طراحی شده است. موضوع جالب دیگر در مورد کپنهاگ این است که دو سوم هتل‌های آن دارای گواهی زیست محیطی هستند، بنابراین از استانداردهای برتر انرژی، غذا و طراحی پایدار پیروی می‌کنند. بیشتر رستوران‌های این شهر غذاهای تشکیل شده از موارد ارگانیک را ارائه می‌دهد و دارای دستگاه‌هایی است که افراد می‌توانند با استفاده از آن مواد را بازیافت و هزینه خاصی را در ازای آن دریافت کنند. انتظار می‌رود که این شهر تا سال ۲۰۵۰ میلادی کربن خنثی شود.

البته باید توجه داشت که حفاظت محیط زیست و به‌طورکلی مسئولیت‌پذیری در جامعه همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ تربیتی بسیاری از مردم دانمارک بوده است که همین امر باعث شده الزام برای پایبندی به تعهداتی هم‌چون استفاده بیشتر از دوچرخه‌ها و یا پیاده‌روی به‌جای ماشین، پرداخت مالیات بیشتر خصوصاً درصورت استفاده از اتومبیل‌ها و دردسرهای ناشی از تغییر زیرساخت‌ها با درک عمومی و واکنشی بسیار مناسب مواجه شود، بااین‌حال نارضایتی‌های بسیاری نیز وجود دارد و ازآنجایی‌که وضعیت بحرانی تغییرات آب‌وهوایی نیازمند عملکرد فوری، آینده‌نگرانه و مشارکت جمعی است برنامه‌ریزان بر این باورند که باید چشم‌اندازهای مدنظر در پیاده‌سازی طرح‌های موجود را بر اساس زندگی روزمره مردم پایه‌گذاری کرد تا عملی کردن آن‌ها تسهیل شود. در واقع با مشارکت بسیاری از سرمایه‌داران و فراهم آوردن شرایط اعمال تغییرات لازم در اهداف و وسایل موردنیاز برای رسیدن به موفقیت این برنامه، همچنین اعمال بعضی تغییرات در سنت‌های سیاسی قدیمی و تسهیل شرایط ادامه کار این امکان فراهم می‌شود.

 

علاوه بر این بسیاری از مشاغل در سراسر جهان تمایلی به پایدارسازی ندارند زیرا ممکن است برایشان سودی نداشته باشد و حتی دردسرساز شود، ولی کپنهاگ چنین نیست. مزیت دانمارک در این راه عبارت است از وجود ذهنیت تجاری مردم آنکه باعث می‌شود علاوه بر اندیشیدن درباره آنچه که فردا می‌فروشند، به آنچه که امروز تولید می‌کنند نیز فکر کنند، همچنین اکثر شرکت‌های بزرگ دانمارکی خانوادگی هستند و بدین‌ترتیب به برنامه‌های بلندمدت گرایش دارند. بنابراین کاملاً مشخص است که مشکلات کوتاه‌مدت را در مسیر رسیدن به پایداری دائمی و مثمرثمر می‌پذیرند. مردم دانمارک به پذیرش وجود تغییرات آب‌وهوایی و مشکلات ناشی از آن درصدد ایجاد شرایط بهتر برای خود و آیندگان‌شان برآمده و در نظر دارند تا سال ۲۰۲۵ سراسر کشور را از وجود سوخت‌های فسیلی پاک کنند.

مهم‌تر از همه اینکه دانمارکی‌ها دریافته‌اند پایدارسازی نباید شهر را فقیرتر کند و نوآوری و رشد سبز باید سودآور باشد. به همین دلیل باتوجه‌به این‌که شهرها از قدرت و امکانات کافی برای ایجاد و پیاده‌سازی راهکارهای لازم در راستای رسیدن به یک هدف مشخص برخوردار هستند، در کپنهاگ تحولات سبز با اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی، افزایش فرصت‌های بازار و کیفیت بهتر زندگی همراه بوده است که این تلاش‌ها باعث می‌شود دید منفی مخالفان حذف کربن به تدریج مثبت و با آینده‌نگری و واقع‌گرایی جایگزین شود.

 

منبع: https://www.imna.ir

وبسایت :jahanvatani.ir


نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا