حکومت داری مطلوبدانش و تاریخ سیاسیویژه های جهان وطنی
موضوعات داغ

آیا ماری آنتوانت ملکه فرانسه واقعاً گفت بگذارید مردم (دهقانان) بریوش(نانی غنی) بخورند؟

بریوش: یک نان فرانسوی که بیشتر شبیه به یک شیرینی پُر ملات است و میزان بالای تخم‌مرغ و کره آن قوامی تُرد و نرم به آن می‌دهد.

آیا ماری آنتوانت ملکه فرانسه واقعاً گفت بگذارید مردم (دهقانان) بریوش(نانی غنی) بخورند؟

 

بگذارید آنها کیک بخورند مشهورترین جمله ای است که به ماری آنتوانت ، ملکه فرانسه در طول سال های اولیه انقلاب فرانسه نسبت داده شده است.  این پاسخ ملکه بود که به او گفته شد رعایای دهقانان گرسنه او نان ندارند. از آنجا که کیک گرانتر از نان است ، حکایت به عنوان نمونه ای از فراموشی ماری آنتوانت نسبت به شرایط و زندگی روزمره مردم عادی ذکر شده است. اما آیا او واقعاً این کلمات را بر زبان آورده است؟ احتمالا نه.

جمله اصلی فرانسوی که ماری آنتوانت گفته است – Qu’ils mangent de la brioche – دقیقاً ترجمه نمی شود و اجازه دهید کیک بخورند. ترجمه می شود ، اجازه دهید آنها بریوش بخورند. البته ، از آنجا که بریوش یک نان غنی است که با تخم مرغ و کره تهیه می شود ، تقریباً به اندازه کیک لوکس است ، در واقع این نکته داستان را تغییر نمی دهد. اما ملکه به نوعی شیرینی که اغلب تصور می کنند اشاره ای نکرده است.

بریوش

از همه مهمتر ، هیچگونه شواهد تاریخی مبنی بر اینکه ماری آنتوانت هرگز گفته Qu’ils mangent de la brioche یا موارد مشابه آن باشد ، وجود ندارد. بنابراین این نقل قول از کجا آمده و چگونه با ماری آنتوانت ارتباط برقرار کرده است؟

همانطور که اتفاق می افتد ، محققان عامیانه داستان های مشابهی را در سایر نقاط جهان پیدا کرده اند ، اگرچه جزئیات از نسخه ای به نسخه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، در یک داستان جمع آوری شده در آلمان در قرن شانزدهم ، یک نجیب زاده تعجب می کند که چرا فقرای گرسنه به سادگی غذا نمی خورند. اساساً ، داستان های حاکمان یا اشراف غافل از امتیازات خود افسانه های مشهور و گسترده ای هستند.

ممکن است اولین کسی که جمله خاصی Qu’ils mangent de la brioche را به چاپ رسانده باشد ، فیلسوف فرانسوی بوده است ژان ژاک روسو . در کتاب ششم روسو اعترافات (در حدود سال ۱۷۶۷ نوشته شده است) ، وی نسخه ای از داستان را نقل می کند ، نقل قول را به یک شاهزاده خانم بزرگ نسبت می دهد. اگرچه ماری آنتوانت در آن زمان یک شاهزاده خانم بود ، اما او هنوز کودک بود و در اتریش بسر می برد ، بنابراین بعید است که او همان شاهزاده خانم روسو باشد.

از آنجا که نوشته های روسو به انقلابیون الهام می داده است، گاهی تصور می شد که آنها این نقل قول را انتخاب کردند ، آن را به دروغ به ماری آنتوانت اعتبار دادند و آن را به عنوان تبلیغات به عنوان راهی برای برانگیختن مخالفت با سلطنت تبلیغ کردند. با این حال ، محققان معاصر در مورد چنین ادعاهایی تردید دارند ، زیرا هیچ مدرکی در مورد نقل قول در روزنامه ها ، جزوه ها و سایر مطالب منتشر شده توسط انقلابیون پیدا نکرده اند.

به طرز شگفت انگیزی ، اولین منبع شناخته شده برای نقل قول با ملکه بیش از ۵۰ سال پس از انقلاب فرانسه منتشر شد. در شماره ۱۸۴۳ ژورنال زنبورها ، نویسنده فرانسوی ، ژان باتیست آلفونس کار گزارش کرد که این نقل قول را در کتابی به تاریخ ۱۷۶۰ پیدا کرده است ، که به گفته وی ثابت کرد شایعه درباره ماری آنتوانت نادرست است. شایعه؟ مثل خیلی از ما ، او احتمالاً فقط داشت چیزی را که شنیده بود تکرار می کرد.

فیلم سینمایی ماری آنتوانت 2006
فیلم سینمایی ماری آنتوانت ۲۰۰۶
نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا