انرژی تجدید پذیر

نسل جدید صفحه های خورشیدی

هرچند اروپا در سال های اخیر شاهد تحولات قابل توجه ای در سیستم های فوتوولتاییک (تولید مستقیم برق از انرژی خورشیدی) بوده است، اما استفاده از این فنآوری جدید هنوز با استقبال گسترده ای مواجه نشده است؛ سهم خورشید در تولید انرژی در اروپا تنها ۱/۵ درصد است. مشکلات آب و هوایی، نحوه ذخیره انرژی خورشیدی و بهای بالای تولید آن از جمله دلایل عدم استفاده کافی از این فنآوری است.

مرکز تحقیقات الکترونیک و میکرو تکنولوژیک در نوشاتل سوئیس برای بهینه سازی این فنآوری تلاش می کند. پژوهشگران سعی دارند با کاهش میزان استفاده فلزات گرانبها در ساخت این دستگاهها، از مخارج تولید آن بکاهند.

از کریستف بالیف، مدیر این پروژه تحقیقاتی خواستیم تفاوت بین دو نسل از صفحه های خورشیدی را توضیح دهد: «دو تفاوت عمده وجود دارد. نخستین اینکه در نمونه جدید تنها سه رشته سیم مسی وجود دارد که برق را منتقل می کند و بقیه نیز از جنس نقره هستند، اما در نمونه قبلی سی سیم مسی داشتیم و تعداد کمتری نقره. این تغییر کوچک که با چشم هم قابل مشاهده است ۵ درصد از بهای تولید کاسته است. تفاوت دوم این است که ما یک ورقه نانومتریک از جنس سیلیسیم به سطح صفحه خورشیدی اضافه کردیم که موجب افزایش فشار تا سقف ۱۵ درصد شود و عملا بازده دستگاه را تا مرز ۱۵ درصد بهبود بخشد. نکته قابل توجه دیگر در این نسل جدید صفحه های خورشیدی، برخلاف نمونه پیشین این است که آنها زیر آفتاب کمتر داغ می شوند و در نتیجه بازده یعنی تولید برق، کاهش نمی یابد.»

نخستین آزمایش عملی، تضمین میزان مقاومت صفحه های خورشیدی است. در این آزمایش، تگرگ مصنوعی با سرعت ۲۷ متر در ثانیه به نمونه اولیه این نسل جدید اصابت می کند، اگر پس از برخورد میزان تولید انرژی تغییر نکند، صفحه خورشیدی جدید از آزمایش سربلند بیرون آمده است.

سپس تحمل وزن صفحه خورشیدی برای استفاده در ساختمان سازی با استفاده از وزنه های آهنی به بوته آزمایش گذاشته می شود؛ هر کدام از این وزنه ها ۱۲/۵ کیلوگرم وزن دارند و مجموعا وزنی برابر با هزار کیلوگرم در هر متر مربع را بر سطح صفحه خورشیدی وارد می کنند.

لور امانوئل پره، یکی از پژوهشگران این مرکز توضیح می دهد: «تضمین کیفیت یک مساله و تضمین کمیت مساله دیگری است؛ آزمایش هایی نیز صورت گرفت تا از میزان مناسب تولید برق هر صفحه اطمینان حاصل شود. نکته ای که برای ما حائز اهمیت ویژه ای است. برای این منظور از این صفحه های نوری که در پشت من می بینید استفاده کردیم. این آزمایش به ما امکان می دهد که ایرادها و یا کمبودهای نمونه اولیه را در زمینه تولید انرژی و بازدهی دستگاه تشخیص دهیم.»

خبرنگار یورونیوز می گوید: «بسیاری می گویند صفحه های خورشیدی خانه ها را زشت می کنند اما این نمونه جدید به دلیل رنگ آمیزی ویژه اش به سقف بسیاری از منازل و ساختمان اروپایی شبیه است.»

پژوهشگران بر این باورند که نسل جدید صفحه های خورشیدی می تواند تحولی عمده ای در نحوه استفاده از این فنآوری به وجود آورد. مرکز تحقیقات الکترونیک و میکرو تکنولوژیک نوشاتل در حال حاضر با همکاری سرمایه گذاران اروپایی، در مسیر تولید صنعتی این نسل جدید گام بر می دارد.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا