جهان وطنیویژه های جهان وطنی

نیست شهرى که ز آشوب تو، غوغایى نیست

شروع اولین سال قرن 15 هجری شمسی(1401) با نیمه شعبان

شروع اولین سال قرن ۱۵ هجری شمسی(۱۴۰۱) با نیمه شعبان

با آرزوی سالی پر برکت از خدای متعال

 

آمد بهار و بی گل رویت بهار نیست
باد صبا مباد چه پیغام یار نیست
بی روی گلعذار مخوانم بلاله زار
بی گل نوای بلبل و شور هزار نیست
بی سر و قدّ یار چه حاجت بجویبار
ما را سرشک دیده کم از جویبار نیست
بی چین زلف دوست نه هر حلقه ای نکوست
تاری ز طرّه اش به ختا و تتار نیست
بزمی که نیست شاهد من شمع انجمن
گر گلشن بهشت بود سازگار نیست
گمنام دهر گردد و ویران شود به قهر
شهری که شاه عشق در او شهریار نیست
ای سرو معتدل که بمیزان عدل و داد
سروی باعتدال تو در روزگار نیست
ای نخل طور نور که در عرصه ظهور
جز شعله رخ تو نمایان ز نار نیست
مصباح بزم انس بمشکوه قرب قدس
حقّا که جز تجلّی حسن نگار نیست
ای قبله عقول که اهل قبول را
جز کعبه تو ملتزم و مستجار نیست
امروز در قلمرو توحید سکّه زن
غیر از تو ای شهنشه والا تبار نیست
در نشئه تجرّد و اقلیم کن فکان
جز عنصر لطیف تو فرمانگذار نیست
جز نام دلربای تو از شرق تا بغرب
زینت فزای دفتر لیل و نهار نیست
در صفحه صحیفه هستی به راستی
جز خطّ و خال حسن ترا اعتبار نیست
وندر محیط دائره علم و معرفت
جز نقطه بسیط دهانت مدار نیست
با یکّه تاز عزم تو زانو دوته کند
این توسن سپهر که هیچش قرار نیست
ای صبح روشن از افق معدلت در آی
ما را زیاده طاقت این شام تار نیست
ما را ز قلزم فتن آخر الزمان
جز ساحل عنایت و لطفت کنار نیست
در کام دوستان تو ای خضر رهنما
آب حیات جز ز لبت خوشگوار نیست
ای طاق ابروی تو مرا قبله نیاز
از یک اشاره ای که مشیر و مشار نیست.
غیر از طواف کوی تو ای کعبه مراد
هیچ آرزو در این دل امیدوار نیست
غیر از حدیث عشق تو ای لیلی قدم
مجنون حسن روی ترا کار و بار نیست
شور شراب لم یزلی در سر است و بس
جز مست باده ازلی هوشیار نیست
شاعر : آیه الله غروی اصفهانی

165241279_122683913205080_9013921762119873184_n

در سرى نیست که سوداى سر کوى تو نیست
دل سودازده را جز هوس روى تو نیست
سینه غمزده اى نیست که بى روى و ریا
هدف تیر کمانخانه ابروى تو نیست
جگرى نیست که از سوز غمت نیست کباب
یا دلى تشنه لعلِ لبِ دلجوى تو نیست
عارفان را ز کمند تو گریزى نبوَد
دام این سلسله جز حلقه گیسوى تو نیست
نسخه دفتر حُسن تو، کتابى ست مبین
ور بُوَد نکته سربسته، به جز موى تو نیست
ماهِ تابنده بود، بنده آن نورِ جبین
مهر رخشنده به جز غُرّه نیکوى تو نیست
خضر عمرى ست که سرگشته کوى تو بود
چشمه نوش، به جز قطره اى از جوى تو نیست
نیست شهرى که ز آشوب تو، غوغایى نیست
محفلى نیست که شورى ز هیاهوى تو نیست

شاعر : آیه الله غروی اصفهانی

Imam Mahdi’s mother

 

The real name of Imam Mahdi’s mother was ‘Malika’. but was popularly known as ‘Narjis in the Islamic world. Apart from this, the other epithets were ‘Susan’, ‘Saikal’ and ‘Rehana’.

The name of her fa­ther was Yusha, son of Qaiser of Rome and her mother was from the progeny of Shamoon Al-Safa, a great follower and vicegerent of Janabe Isa (A.S).

61581_339_500

When she was just thirteen her grandfather. Qaiser desired to marry her to his nephew. For the grand occasion of marriage, all preparations were made. All the dignitaries of the palace right from army commanders, Vazirs, ministers, jurists to priests were present to grace the occasion. When the ceremony was about to begin, suddenly the cross in the palace came down and shattered to pieces. All those present were astonished and regarded it as a bad omen. One night after this she saw a dream. She says, “In my dream, I saw Janabe Isa (A.S) appeared with his dis­ciples and suddenly Holy Prophet Muhammad (P.B.U.H&H.P) appeared and the light was emitting from his face and turning towards Janabe Isa (A.S) sought my hand for his son Imam Hasan Askari (A.S) and Janabe Isa (A.S) in turn asked Shamoon. who accepted it with great respect”. She con­cealed her dream and did not relate it to even her father. After four days she again had the vision of Janabe Fatema Zahra (S.A) and Janabe Mariyam (A.S) before whom she expresses her de­sire to have a glance of Imam Hasan Askari (A.S). Janabe Fatema (S.A) explains to her that he could not come to her unless she becomes a real Muslim. She promptly embraces Islam and got the opportunity to see her husband. Once Imam Hasan (A.S) told her that her grand­father was planning to dispatch an army against the Muslims and that she should disguise herself as a slave girl. She follows the instruc­tions and is captured and sent to Baghdad with other slave-girls for sale. Imam Ali Naqi (A.S) entrusted his companion Bashir Ibne Sulaiman (from the lineage of Abu Ayyub-e-Ansari) with a letter in Roman language along with a bag containing 220 Dinars and explained to him the characteristics of Janabe Narjis (S.A). He recognized her and gave the letter of Imam and also paid the price and brought her to Samarra. Imam (A.S) entrusted her to his sister Janabe Hakimah Khatoon and asked her to teach Janabe Narjis (S.A) basic principles of Is­lam. After some time she was married to Imam Hasan Askari (A.S).

(Kamaluddin, pg. 417, Al-Ghaibah of Sheikh Tusi (R.A), pg. 208, Behaarul Anwaar , vol. 51, pg. 6)

Janabe Narjis Khatoon (S.A) commanded a very high po­sition and Holy Prophet (P.B.U.H&H.P) used to remember her with titles such as ‘Best woman’, ‘Leader of woman’

(Muntakhabul Asar, chap. 42)

Even Janabe Hakima Khatoon, whose piety and sagaciousness was known to all, used to recall her with titles such as ‘my chief’ or ‘my leader’ adding to her posi­tion.

(Behaarul Anwaar , vol. 51, pg. 2)

 She longed to serve her and loved her to much. She often used to kiss her hand

(Behaarul Anwaar , vol. 51, pg.25)

There are two narrations regard­ing her death:

۱- As per slave girl of Abu Ali Khizrani, Imam Hasan Askari (A.S) narrated to her the incidents about his demise which grieved her and she requested Imam to beseech Allah for her early demise during his life time. Consequently, she died during the life of Imam Hasan Askari (A.S) and it is engraved on her grave ‘This grave is of Mother of Muhammad.’

(Behaarul Anwaar , vol. 51, pg. 5)

۲- Muhammad bin Husain says that she was alive after the death of Imam (A.S) and was imprisoned by Mo’tamid, who ordered a strict vigilance over her through some women.

(Kamaluddin, vol. 2, pg. 474)

This means that she breathed her last in prison.

Taken from: Al Muntazar

https://www.sibtayn.com

حضرت-عیسی-و-امام-مهدی-عج
حضرت-عیسی-و-امام-مهدی-عج

https://goo.gl/maps/z6WLqeNHokwSe9qs9

f1da73bb-8a0c-4028-8450-9d7c20846489-840x560

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا