تحلیل و یادداشت

هوش سیاسی یا هوش تدبیری چیست

هوش سیاسی(PQ)، یکی از پنج هوشی است که مدیران باید داشته باشند. مجموع این پنج هوش به هوش

مدیریتی(MQ) معروف است.

هوش مدیریتی(MQ)=هوش عقلی(IQ)+هوش هیجانی(EQ)+هوش سیاسی(PQ)+هوش

فیزیکی(PQ)+هوش معنویSQ)هوش سیاسی که در بعضی جاها به هوش تدبیری نیز تعبیر شده است، هنری حیاتی برای مدیریت، درک و فهم سیاست هایی است که یک مدیر باید داشته باشد واینکه بداند به چه شکل به زیردستان و مدیران بالایی وهم رتبه هایش امتیاز داده و امتیاز بگیرد و به شکلی قواعد بازی را بلد باشد و بکار بگیرد و برای خود برند داشته باشد. البته این بدین معنا نیست که مرتکب کارهای ضد اخلاقی شده، دروغ گفته و به هر نحوی به موفقیت دست پیدا کند.

به زبان ساده تر مدیران دارای هوش سیاسی بالا، به این نکته که “هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد” رسیده اند. این مدیران، حداقل از یکی از منابع قدرت برخوردار هستند و می دانند که چطور از طریق ارتباط موثر با قدرت های اصلی سازمانی به قدرت دست پیدا کرده و از قدرت بدست آمده در جهت پیشبرد امور و دستیابی به اهداف سازمان استفاده کنند. اینان می دانند که چه زمانی سخت گیری کرده و چه موقع نرمش نشان دهند. این مدیران توانایی نه گفتن را دارند و می توانند درخواستی را که در خلاف جهت اهداف سازمان است، تشخیص داده و به آن نه بگویند ولو از طرف مدیران بالادست باشد و حتی اگرعدم انجام آن سبب از دست رفتن موقعیتشان گردد.

شناخت علایق، سلیقه ها، فرهنگ و حساسیت‌های مخاطبان هدف، مدیریت کلام و به ‌کارگیری اصول و فنون مذاکره، بهره‌ گیری از روانشناسی و ارتباطات در مدیریت اطلاعات، مدیریت مشتریان خصوصاّ مدیریت مشتریان شاکی، مدیریت برخود و مدیریت بر دیگران و سازمان و… همگی به هوش سیاسی بستگی دارد.

 

به نقل از خواجه‌عبدالله انصاری: “جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت”

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا