اندیشه سیاسیسیاست

پایان هژمونی‎گرایی در نظام بین‎الملل – هرمیداس باوند

هرمیداس باوند با بیان اینکه جهانی سازی هنوز در قالب دولت ها مطرح می شود، اظهار داشت: برخلاف جهانی سازی، جهان وطنی در قالب افراد و ملت ها مطرح می شود و آنچه امروز بیشتر عنوان می شود تشکیل نظام های منطقه ای است.

وی با اشاره به سازمان ها و نهادهای بین المللی و نقش این سازمان ها در نظام بین الملل گفت: اتحادیه اروپا در تقسیم بندی های خود تعریف جدیدی از اروپا ارائه کرده است که این تعریف تعریف جغرافیایی نیست بلکه فرهنگی است.

وی افزود: در این تقسیم بندی کشورها به چند دسته از جمله کشورهایی که بخشی از سرزمین شان در اروپا است، کشورهایی که دارای فرهنگ اروپایی هستند و همچنین کشورهایی که فرهنگ نزدیک به فرهنگ اروپایی دارند مانند گرجستان و ارمنستان، عضو پارلمان شورای اروپا هستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اتحادیه اروپا یک نوع کنفدراسیون ضعیف اروپا است، عنوان کرد: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی به وجود آمد، مشکلاتی در روند گرایش های منطقه ای به وجود آمد.

باوند در ادامه به اتحادیه عرب به عنوان یکی دیگر از سازمان ها در نظام بین الملل اشاره کرد و ادامه داد: اتحادیه عرب به هیچ وجه موفق نبوده و نتوانسته مشکلات جهان عرب را حل کند.

وی همچنین به سازمان اکو و آسه آن نیز اشاره کرد و این سازمان ها را نیز ناموفق دانست و گفت: آسه آن تنها موفقیتش ایجاد بازار آزاد بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: کشورهایی که اعلام استقلال میکنند مانند کشورهایی که بعد از فروپاشی شوروی روی کار آمدند در درجه اول نیاز اقتصادی دارند و هدف اصلی از تشکیل برخی از سازمان های بین المللی رسیدن به یک بازار مشترک جهانی است.

هیرمیداس باوند با اشاره به نظراتی که در خصوص آسیایی یا اروپایی بودن روسیه وجود دارد، اظهار داشت: گورباچف روسیه را اروپایی می دانست اما پوتین تاکنون سعی داشته است تا روسیه را به سمت آسیا بازگرداند.

وی با بیان اینکه ضعف اتحادیه اروپا موجودیت ناتو را تقویت میکند، به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و خوشحالی ناتو از این موضوع اشاره و اضافه کرد: بعد از این اتفاقات و همچنین رفتارهای ترامپ در سیاست خارجی و کناره گیری از توافق پاریس بود که مرکل تاکید کرد که کشورهای اروپایی باید به خود متکی باشند و خودشان امنیتشان را تامین کنند.

 

http://www.irna.ir/fa/News/82776935

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا