انرژی تجدید پذیر

پرتغال رکورد دار تولید برق از منابع تجدید پذیر در اروپا

پرتغال نخستین کشور اروپاییست که توانسته برق مورد نیاز خود را بیش از چهار روز متوالی تنها از طریق منابع انرژی صد در صد تجدید پذیر تامین کند.

تمام وسایل برقی منازل این کشور به مدت ۱۰۷ ساعت به صورت متوالی تنها از طریق برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی و آبی تغذیه شدند.

این موفقیت مرهون مدیریت موثر منابع انرژی و نیز وضعیت آب و هوایی خوب پرتغال است.

در سالهای نخست هزاره جدید، تنها یک درصد از تولید برق پرتغال از طریق انرژی بادی انجام می شد، حال اینکه این رقم در سال ۲۰۱۲ به بیست درصد رسید.

در این باره ژان فرانسوا فوکونیه، هماهنگ کننده برنامه انرژی تجدید پذیر اروپا به یورونیوز گفت: «واقعا اتفاقی که در پرتغال افتاد قابل تحسین است نه فقط به خاطر اینکه چهار روز پیاپی برق کشور از طریق انرژی تجدید پذیر تولید شد، بلکه به دلیل اینکه این اتفاق در تعطیلات آخر هفته و روزهای دوشنبه و سه شنبه یعنی روزهای اوج مصرف برق و تولید کارخانه ها افتاد.»

اسپانیا، آلمان و دانمارک هم توانسته اند برای مدت کوتاهی انرژی برق را از طریق منابع تجدید پذیر تامین کنند اما تنها برای مدت کوتاهی. اما پرتغال توانسته پیشرفت بسیار بیشتری داشته باشد.

از دید کارشناسان دولت پرتغال در سالهای اخیر از بخش انرژی بادی حمایت زیادی کرده است. به لطف همین حمایت هاست که امروز این کشور توانسته است ۱۰۰ درصد برق خود را با چنین روشی تامین کند.

به گفته فوکونیه تنها بخش کوچکی از برق تولیدی در پرتغال از طریق انرژی خورشیدی است و این کشور ظرفیت خیلی بالایی برای تولید برق از این طریق دارد. سهم تولید برق از انرژی اقیانوسی و امواج دریا نیز ناچیز است.

فرانسیسکو فری یرا، رییس گروه غیر دولتی محیط زیستی «زیرو» در گفتگو با یورونیوز تاکید کرد که در حال حاضر پرتغال از تمام توانش برای تولید برق از منابع تجدید پذیر استفاده نمی کند چون «فعلا نمی توانیم اضافه تولید را انبار کنیم و یا آن را به فروش برسانیم.» وی افزود که همکاری با کشورهای دیگر اروپایی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.

‫آمار و ارقامی که پس از اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس منتشر شد نشان می دهد که از آن زمان، تولید گاز کربنیک در اروپا افزایش یافته است. به همین دلیل سازمان های محیط زیستی از دولت های خواسته اند تا هرچه سریعتر انرژی های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کنند.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا