انرژی تجدید پذیر

آلمان با انرژی‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای خداحافظی می‌کند

به نقل از خبرگزاری فرانسه
احزاب حاضر در دولت ائتلافی آلمان، روز جمعه ١١ نوامبر، پس از چندین هفته بحث‌و گفت‌وگو بر سر برنامه‌ای به توافق رسیدند که براساس آن ظرف ٣۴ سال آینده مصرف انرژی‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر می رسد. جزئیات این طرح را قرار است وزیر محیط زیست آلمان در نشست دوشنبه آینده مراکش اعلام کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، “زیگمار گابریل” وزیر اقتصاد و “باربارا هندریکز” وزیر محیط زیست آلمان، روز جمعه ١١ نوامبر سرانجام بر سر طرح معروف به “محیط زیست ۲۰۵۰” به توافق رسیدند. وزیر اقتصاد آلمان تا دو روز پیش از حصول این توافق، طرح را وتو کرده بود اما سرانجام با آن موافقت کرد.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، طرح دولت آلمان مکمل توافق حاصله در پاریس است و در صورت اجرای کامل سبب می‌شود که آلمان تولید گازهای گلخانه ای خود را تا ٣۴ سال دیگر به صفر برساند و صد درصد نیروی برق خود را از طریق انرژی‌های تجدید شونده تأمین کند.

جزئیات طرح تازه قرار است روز دوشنبه آینده از سوی وزیر محیط زیست آلمان در نشست محیط زیست مراکش فاش شود. با این همه، روزنامه زوددویچه نوشته است که براساس این طرح آلمان تا سال ۲۰۵۰ گام به گام با انرژی های فسیلی خداحافظی می‌کند، اما فعلاً معادن زغال سنگ به کار خود ادامه خواهند داد.

نکته دیگری که از محتوای طرح جدید برملا شده، این است که دولت آلمان در سال‌های آینده از فشار بر صنایع این کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌کاهد و بخش‌های دیگر تولید کننده این گازها را بیشتر زیر فشار قرار خواهد داد. حمل و نقل بین شهری و شهری در شمار گروه دوم خواهند بود.

رسانه‌های آلمانی گزارش می دهند که برای نخستین بار بخشی از مدیران صنایع آلمان نیز با تلاش این کشور برای استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدید شونده موافقت کرده‌اند؛ آن‌ها خواستار آن هستند که صد درصد نیروی محرکه کشورشان تا سال ۲۰۵۰ از طریق انرژی های آبی، بادی، خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدشونده تأمین شود.

به گزارش اداره فدرال محیط زیست آلمان این کشور سهم انرژی‌های تجدید شونده را در سبد انرژی خود ظرف سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، از ۵.۶ درصد به ۶.۳۵ درصد افزایش داده است.

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا