انرژیجهان وطنیغذاهاکشاورزیویژه های جهان وطنی

تشدید گرسنگی، قحطی و بی ثباتی در سراسر جهان با محاصره اوکراین و درگیری نظامی در دریا

وعده دانمارک به ارسال موشک‌های ضدکشتی؛ برد عملیاتی اوکراین افزایش می‌یابد

Russia has momentum’ as battle for ports threatens world food supplies

برنامه جهانی غذا گفته است که محاصره اوکراین توسط روسیه منجر به تشدید گرسنگی، قحطی و بی ثباتی در سراسر جهان خواهد شد.

اوکراین در دریای سیاه دچار مشکل بزرگی توسط روسیه شده است و آن محاصره دریایی است که روسیه سعی می کند با تصرف بندر ادوسا آن را کامل کند و حتی این محاصره زمانی کامل می شود که قسمت های شرقی مولداوی هم تحت تاثیر قرار گیرد.

اما چه مشکلی برای جهان پیش آمده و خواهد آمد؟ بزرگتر از مشکل انرژی برای اروپا، مشکل کاهش موادغذایی چون روغن و غلات صورت گرفته است زیرا اوکراین یک تولید کننده عمده غلات و روغن آفتابگردان است.

طبق صحبت های تحلیلگر اسکای نیوز نود درصد غلات دنیا از طریق حمل دریایی به مقصد ارسال می شود زیرا بعنوان مثال در اوکراین ۲۵ میلیون تن غلات را اگر بخواهند از طریق زمینی ارسال کنند حدودا یک میلیون کامیون نیاز است که عملی نیست و برای همین پوتین می خواهد بنادر اوکراین حتی ادوسا  و به نظر من شرق ملداوی را تصرف کند.

اما قطعا دنیا دست پوتین را خوانده است و پوتین را درشرق اوکراین مشغول کرده اند تا به مرور جامعه جهانی که با کمبود غلات مواجه شد و نیروی روسیه تحلیل رفت در دریا مجوز جنگ شدیدتر را داشته باشند.

نشانه چیست؟

وعده دانمارک به ارسال موشک‌های ضدکشتی؛ برد عملیاتی اوکراین افزایش می‌یابد

همزمان با وعده دانمارک مبنی بر ارسال موشک‌های آمریکایی ضدکشتی موسوم به «هارپون» و یک موشک‌انداز، اوکراین برای اولین بار از آغاز جنگ می‌تواند برد عملیاتی خود را افزایش دهد. 
این تسلیحات سبب راندن شدن نیروهای دریایی روسی از دریای سیاه خواهند شد تا امکان صادرات غلات از بنادر اوکراین تسهیل یابد. (یورونیوز)

اما نکته ای که من اضافه کنم جنگ نفت کش ها به جنگ غلاتکش ها تبدیل خواهد شد و این کشتی ها نیاز به اسکورت دارند و اسکورت نیاز به قدرت دریایی و هوایی است پس مرحله بعدی در انتهای سال و سال بعد تقویت نیروی دریایی و هوایی و همچنین فشار بین المللی و مونیتر کردن جهانی و عمومی مسیر حمل غلات خواهد بود.

روسیه چه خواهد کرد؟ روسیه به نظر من پس از سال ۲۰۲۲ تصمیم خواهد گرفت امنیتی را که در جاهای مختلف دنیا ایجاد کرده است با عدم همکاری و برگشت نیروها به روسیه کاهش دهد، وقتی نظام بین الملل به میل کرملین نمی چرخد بگذار برای دیگران هم خوب نچرخد، تنها کار و بزرگترین کاری که روسیه خواهد توانست انجام دهد.

و این یعنی تقویت گروه های خاص متخاصم با رژیم های متحد روسیه مانند سوریه و همچنین با کاهش تدریجی قدرت روسیه باعث رشد گروه های ناراضی در کشورهای هم مرز و متحد با روسیه که زمانی جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بوده اند خواهد شد. همچنین دیگر کشورها علی الخصوص کشورهای توسعه یافته به دلیل تاثیر مستقیم و غیر مستقیم جنگ نیاز به لایه های قوی تری از امنیت وجودی و رفاهی دارند تا جامعه دچار تلاطم بالا نگردد و همکاری کند.

کشوری موفق خواهد بود که دیالوگ خوب و دیالکتیک مناسبی با جامعه و اعتماد متقابل برای مقابله با چالش ها داشته باشد.

 

نمایش بیشتر

سید محسن مدنی بجستانی

مهندس برق قدرت - فوق لیسانس علوم سیاسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا